La UPF lidera un projecte europeu per desenvolupar tecnologies que facilitin l’accés a la democràcia
La iniciativa iDEM aplica tècniques d’intel·ligència artificial i processament de llenguatge natural per simplificar i adaptar el llenguatge de documents sobre afers públics
Categories:
El dret a la participació política, sigui a través del debat democràtic o de l’exercici a vot, és una de les bases de les democràcies europees, però existeixen diverses variables que poden dificultar el seu compliment. Un exemple el trobem en les eleccions al Parlament Europeu del 2019, en què la Comissió Europea calcula que unes 800.000 persones no van poder participar per culpa de la manca d’accessibilitat dels col·legis electorals o la falta d’informació disponible sobre partits i candidats. La complexitat dels textos, la baixa accessibilitat visual dels programes o la poca adaptabilitat física dels espais són obstacles que afecten de manera molt pejorativa a les persones amb discapacitats motores o intel·lectuals. És amb la intenció de lluitar contra això i facilitar l’accés a la democràcia que neix iDEM, un projecte europeu finançat pel programa Horizon de la UE amb la intenció de desenvolupar tecnologies i programaris que ajudin a tancar aquestes bretxes.
El projecte iDEM és coordinada pel Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DTIC) de la Universitat Pompeu Fabra (UPF) i se centra principalment en l’aplicació de tècniques d’intel·ligència artificial i processament de llenguatge natural (PLN) a la simplificació i adaptació de documents sobre assumptes públics. “Aspirem a crear espais de participació democràtica més accessibles per a tots amb una metodologia centrada en l'usuari i amb tècniques actuals d'intel·ligència artificial generativa, adaptades amb dades ‘curades’ —verificades— amb la finalitat d'evitar possibles biaixos i prejudicis”, explica l'investigador principal d’iDEM i membre del grup de recerca TALN, Horacio Saggion. L’accessibilitat a través de la tecnologia és una de les principals línies d’investigació del TALN, que en el passat ja havia participat en el desenvolupament d’una aplicació de traducció de llengües de signes.
Amb un finançament de tres milions d’euros, la iniciativa ha donat el tret de sortida aquest dilluns amb una reunió entre tots els socis al campus del Poblenou de la UPF. A més a més de la universitat, el projecte també compta amb la participació catalana de l'Institut Municipal de Persones amb Discapacitat i de la Sindicatura de Greuges de Barcelona. En total són 11 participants de sis països diferents, entre els quals es troben la Fundación Cibervoluntarios, la Universitat Leeds (Regne Unit) o The National Microelectronics Applications Centre LTD (Irlanda).