GRover-To, el prototip de la UPC finalista a l’European Rover Challenge 2023

El concurs avalua els diferents vehicles autònoms d’exploració espacial presentant-los una sèrie de proves científiques simulant la superfície de Mart

Categories:

Redacció

El vehicle creat per l'ESEIAAT serà l’únic representant de l’Estat espanyol al certamen que acull la ciutat polonesa de Kielce
El vehicle creat per l'ESEIAAT serà l’únic representant de l’Estat espanyol al certamen que acull la ciutat polonesa de Kielce | ESEIAAT (UPC)

Un equip multidisciplinari d’estudiants de l’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) de la Universitat Politècnica de Catalunya – BarcelonaTech (UPC) participarà en el concurs internacional European Rover Challenge, amb el seu prototip GRover-To. El certamen avalua els diferents vehicles autònoms d’exploració espacials finalistes havent de superar una sèrie de proves científiques simulant que està actuant sobre la superfície de Mart.

El projecte va ser presentat el curs passat juntament amb 64 universitats més de tot el món i el jurat només ha admès 25 finalistes, que competiran a la localitat polonesa de Kielce entre el 15 i el 17 de setembre. El robot català és l’únic representant de l’Estat espanyol i el seu cost total ha estat de 5.000 euros, molt per sota dels prototips d’altres països, que arriben fins als 40.000 o 50.000 euros d’inversió.

GRover-To té una mida de 1x1 metre i un pes de 65 kg. Està construït sobre una estructura coneguda com a rocker bogie, que permet estabilitzar-se i adaptar-se al terreny irregular de la superfície de Mart. També disposa de sis rodes, quatre d’elles rotatòries per anar en qualsevol direcció sense desestabilitzar-se, i té un braç robòtic d’un metre de llarg acabat amb una pinça que pot moure’s amb total llibertat.

Entre les novetats que s’han incorporat recentment amb la vista posada a l’European Rover Challenge destaca la presència d’un perforador capaç d’extreure mostres a 30 cm de profunditat i un dron, que fa servir de plataforma el mateix vehicle, per enlairar-se i explorar el terreny. Mitjançant les cinc càmeres que porta el ròver incorporades, els estudiants poden controlar en tot moment l’aparell i dur a terme les tasques que se’ls encomana com l’obtenció de mostres, la navegació autònoma, fer el manteniment d’altres aparells o la manipulació de panells de comandament.