CEO de Datarmony
La IA no ha de despersonalitzar la feina: les empreses necessiten un enfocament humanístic
"Tot i que hi ha IA automàtiques, són les persones les que fan que aquestes funcionin"
Sempre que es parla de l’aplicació d’intel·ligència artificial (IA) al món empresarial s’empren expressions com ara “automatització”, “estalvi de temps” o “reduir interaccions”. Al cap i a la fi, és cert que les màquines ara són capaces de fer coses que mai ens haguéssim plantejat. El que ens està passant ara em recorda molt al que va passar amb els departaments de comptabilitat a les empreses quan va arribar Excel. O amb els comercials de vestit i corbata quan va arribar Google Ads.
Això no obstant, tots els avantatges d’aquesta nova tecnologia, no ens podem oblidar d’una cosa fonamental: és gràcies a l’ésser humà que la IA existeix. I és gràcies a l’ésser humà que la IA ha après. La següent afirmació que faré: tot i que hi ha IA automàtiques, són les persones les que fan que aquestes funcionin.
"No ens podem oblidar d’una cosa fonamental: és gràcies a l’ésser humà que la IA existeix"
Tornant a l’inici, pel que fa a tots els termes que s’empren per parlar d’IA, tot el que em ve al cap no és altra cosa que la despersonalització. Total, si ja tenim una IA que fa una cosa, és la màquina qui s’encarrega, no? No crec que la cosa hagi d’anar en aquesta línia. Per aquesta regla de tres, els departaments de màrqueting actuals de les empreses no haurien de tenir noms propis: és l’algoritme de Google que s’encarrega, no? Els departaments de comptabilitat tampoc haurien de tenir noms: podríem posar que és Bill Gates qui porta les xifres. Sona absurd, oi?
Doncs si partim d’aquest escenari, amb la IA és el que s’està fent. Quantes vegades hem escoltat coses com “ChatGPT m’escriu els correus” o “amb Copilot m’organitzo l’agenda”? Si no posem que Sam Altman és la persona al cap del departament de comunicació, per què donem tanta importància a la IA quan és gràcies a una persona que els algoritmes fan tot això a les empreses?
"Encara estem en un punt molt poc madur per tal de crear departaments com ara el ‘departament de generació de contingut’ o el ‘departament d’automatitzacions’
Soc totalment conscient que ara mateix estem en una època de canvis i que estem aprenent a manejar una joguina nova. Moltíssims negocis encara no s’han endinsat amb aquestes tecnologies, i encara crec que estem en un punt molt poc madur per tal de crear departaments com ara “Departament de generació de contingut”, “Departament d’automatitzacions”, “Departament de creació de Prompts”… I així, tot un seguit de coses que ara mateix té la IA, però que encara no hem aterrat.
Fem l’exercici a la inversa. Tenim coses com “Departament de SEO”, “Departament de màrqueting digital” o “Departament de desenvolupament de software”. Coses que avui dia ja no podem separar de les empreses, fa 20 anys haguessin sonat a utopia. Per tant, si ja en el seu dia no vàrem dir que el nostre comptable es deia Microsoft Excel, o que els nostres comercials es dirien Facebook Ads o Google SEM, igual crec que podem aplicar-nos aquesta mateixa premissa.
"Si en el seu dia no vàrem dir que el nostre comptable es deia Microsoft Excel, o que els nostres comercials es deien Facebook Ads o Google SEM, crec que ara podem aplicar-nos aquesta mateixa premissa"
Cert és que GPT, Copilot, Perplexity, Claude, DeepSeek i un llarg etcètera han irromput a les oficines. Però igual és millor valorar a les persones que saben manejar les eines: han hagut d’invertir temps per adquirir coneixement i aplicar-los després perquè tinguin un impacte positiu. Si posem el focus única i exclusivament en les eines, es despersonalitza la feina. Es despersonalitza tot. I ara que encara estem aprenent, crec que és el millor moment per dur a terme aquest canvi que, per molt estrany que ara ens sembli, d'aquí a uns anys serà impossible de no concebre. “Com que no teniu un Senior Prompt Designer?”, direm en menys de deu anys.