Més de 6 milions de catalans són usuaris d’alguna xarxa social

El 95% dels majors de 16 anys les utilitzen habitualment i s’hi passen 2,2 hores diàries de mitjana

Redacció

La xifra d'enquestats que efectua compres a través de les xarxes arriba al 82%
La xifra d'enquestats que efectua compres a través de les xarxes arriba al 82% | Pixabay

Les xarxes socials a Catalunya tenen un grau de penetració altíssim. Fins a un 95% de la població més gran de 16 anys les usa habitualment, segons reflecteix un estudi realitzat pel Col·legi del Màrqueting i la Comunicació a Catalunya i l’agència Imagina. La mostra de persones entrevistades en aquest treball ha estat de 3.500 (la més alta fins al moment, superant de llarg el Lab Spain que s’elabora en l'àmbit estatal) i posa de manifest que fins a 6,1 milions d’habitants són usuaris d’alguna xarxa, amb WhatsApp com a reina absoluta.

Facebook, Instagram i Youtube, per aquest ordre, ocupen els següents llocs del rànquing, fet que desmenteix que la xarxa de Meta estigui morint. “De fet, segueix sent una de les més utilitzades publicitàriament i té unes xifres d’audiència notables entre segments d’edat més elevats” explica el director d’Imagina i un dels artífexs de l’estudi, Arnau Sanz, per qui Twitter, en canvi, “està estancat”.

“Avui en dia, TikTok té un ús que està per sobre de Twitter i LinkedIn i en els dos anys vinents és probable que arribi als nivells de Facebook o Instagram”, destaca Sanz, que posa èmfasi en la volubilitat de les dades: “El sector és molt canviant, les xarxes evolucionen i es copien entre elles. És per això que l'objectiu és repetir aquest treball de camp cada any i poder fer comparatives”. 

Molta estona i poc català

L'estudi també ha detectat un temps d'ús "preocupant", que se situa en les 2,2 hores per usuari i dia. En aquesta xifra hi influeix molt l'edat, ja que entre els joves el consum està per sobre de les tres hores diàries. Pel que fa als canals de creadors de contingut en català, un 65% en són consumidors, un índex discret que sosté fonamentalment la gent jove. “El percentatge és baix, però la dada també es pot interpretar de forma esperançadora, ja que aquests joves són els que marquen la tendència i la poden revertir en els pròxims anys” remarca Sanz.

Una altra xifra remarcable és que un 82% dels enquestats compra habitualment a través de les xarxes socials, una xifra que es preveu que marqui tendència i vagi a l’alça a curt termini.