Els assistents de veu lideren el creixement de l’àudio digital a l’Estat espanyol
El pòdcast creix com a format d’entreteniment, mentre que els audiollibres perden interès entre la població
Categories:
Un total de 21 milions de ciutadans espanyols asseguren fer servir els assistents de veu en la seva vida diària, la qual cosa representa més d’un 44% de la població de l’Estat espanyol. Juntament amb el pòdcast, els dos formats s’han consolidat com la principal via de consum d’àudio digital al territori, mentre que els altaveus intel·ligents creixen lleugerament i els audiollibres perden interès. Aquestes són les dades que s’extreuen del IV Estado del audio y la voz, un informe elaborat per la consultoria Prodigiosa Volcán que analitza l’ús de l’àudio digital a l’Estat espanyol.
Després d’anys integrats en els telèfons mòbils, els assistents de veu han aconseguit normalitzar la seva presència a la societat, i ja només un 11,9% desconeix què són. L’informe apunta que la raó per la qual més s’acostumen a utilitzar és per estalviar temps (33,4% de les ocasions), tot i que també se cita comunament la possibilitat de fer altres tasques simultànies (22,3%). Això sí, des de Prodigiosa Volcán alerten que la seva comoditat ha caigut fins a 15 punts percentuals respecte al 2021.
Spotify continua sent la plataforma més popular pels pòdcasts amb un 50,3% d'ús, però YouTube ha retallat distàncies i ja és utilitzat pel 41,1% dels oients
En el cas dels pòdcasts, el seu ús passa del 53,2% del 2021 al 57,6% del 2022, mentre que només un 14,7% desconeix el concepte. Les píndoles d’àudio s’escolten especialment com un mètode d’entreteniment (32,4%), però també és molt comú aprofitar-los com una nova font d’aprenentatge (30,8%), un ús que ha crescut especialment durant el 2022. L’estudi assenyala que Spotify continua sent la principal plataforma a través de la qual la població escolta pòdcasts, essent l’escollida per més de la meitat (50,3%) dels enquestats. Amb tot, YouTube ha crescut molt durant el 2022 i ja es troba a només nou punts percentuals (41,1%) del servei de la companyia sueca. A més distància competeixen la catalana Ivoox (19,4%) i Google Podcasts (10,6%), que cauen en ús per tercer any consecutiu. La gran majoria (85,4%) escolta els programes a través del telèfon mòbil, mentre que una minoria prefereix fer servir l’ordinador portàtil (26,1%) o la tauleta digital (11,5%).
Per la seva banda, els audiollibres encadenen dos anys continuats perdent tracció, i el seu consum se situa ara en el 30% de la població. De la mateixa manera que els assistents de veu, la ciutadania valora positivament la seva capacitat per consumir-se mentre es duen a terme altres tasques, tot i que també es destaca la seva comoditat i l’interès que susciten els continguts. La plataforma preferida per escoltar audiollibres és Audible, propietat d’Amazon, que concentra el 30,2% dels oients. Spotify, que en el passat havia liderat el sector, és segona amb un 29,3%, mentre que iVoox representa el 14,7%. De manera similar als pòdcasts, el dispositiu preferit és el telèfon mòbil, tot i que en aquest cas el percentatge se situa en el 75,9% i puja el de les tauletes digitals (26,3%).
Els audiollibres són consumits pel 30% de la població, amb Audible i Spotify com a principals plataformes
Finalment, els altaveus intel·ligents són el format menys utilitzat per la població espanyola, amb només un 20,3% d’ús, tot i que cal destacar que suposa un creixement de 2,4 punts percentuals respecte al 2021. Es tracta d’una tecnologia encara lleugerament desconeguda, atès que només l’identifica un 40,4% de la ciutadania. Els que sí que aposten per ella ho fan sobretot per la comoditat (22,9%), tot i que el percentatge ha caigut en 14 punts, així com per la rapidesa i agilitat en les respostes. Els productes d’Amazon (Echo, Echo Plus, Sonos One...) continuen liderant amb el 65,6% del mercat, tot i que han perdut una mica de terreny a favor de Google Home (32,5%) i Apple Homepod (5,1%).