Barcelona i la UPC estudiaran l’aplicació de la IA en la gestió semafòrica

Les conclusions de l’estudi han de servir per dibuixar un full de ruta amb noves mesures de mobilitat a la ciutat

Categories:

Redacció

El conveni s’estructura en quatre parts: l’avaluació de l’estat actual, la recollida d’experiències d’altres llocs, la creació de noves propostes i l’elaboració d’un full de ruta
El conveni s’estructura en quatre parts: l’avaluació de l’estat actual, la recollida d’experiències d’altres llocs, la creació de noves propostes i l’elaboració d’un full de ruta | Marek Lumi (Unsplash)

L’Ajuntament de Barcelona i la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC) han aprovat la signatura d’un conveni per avaluar el potencial d’aplicació de la intel·ligència artificial (IA) en la gestió semafòrica de la ciutat. Aquest acord, que busca aprofundir en la innovació en les polítiques públiques, té com a objectiu desenvolupar un full de ruta que aporti accions concretes basades en IA en corredors i serveis de transports concrets.

El conveni preveu que l’estudi s’estructuri en quatre tasques diferenciades. En primer lloc, l’avaluació i la definició de l’estat actual del sistema semafòric de la capital catalana i analitzar les relacions entre els diferents agents de mobilitat i conèixer les potencialitats o limitacions de la IA. En segon, s’han de conèixer de manera concreta les estratègies i tecnologies de control de semàfors disponibles arreu del món que ja s’estiguin implementant, com aquelles solucions que milloren el flux de trànsit i el temps de viatge de vehicles de transport col·lectiu.

De l’anàlisi de la gestió i de les experiències recollides han de sorgir les propostes de noves estratègies adaptades a diferents situacions de trànsit i zones crítiques de Barcelona, basades en els següents pilars: l’eficiència en termes de la fluïdesa del trànsit i la velocitat del transport públic, la sostenibilitat ambienta, la qualitat de vida de les ciutats i l’ètica i la transparència en l’ús de la IA. Per últim, l’estudi haurà d’elaborar el full de ruta amb actuacions específiques de priorització semafòrica al territori, tant a curt com a llarg termini.

“És imprescindible avançar cap a un millor transport públic i cap a una mobilitat més neta i sostenible, i per això hem d’utilitzar tots els recursos i possibilitats que les noves tecnologies ens ofereixen”, ha recalcat la primera tinenta d’alcaldia, de l’àrea d’Urbanisme, Acció Climàtica, Mobilitat, Pla de Barris i Serveis Urbans, Laia Bonet. Des de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de Camins, Canals i Ports de Barcelona (ETSECCPB), el professor Miquel Estrada ha explicat que “les eines basades en IA han demostrat beneficis en la millora del flux de trànsit en altres ciutats, però cal adaptar-les al context i urbanisme de Barcelona, així com integrar aspectes de seguretat i qualitat de l’aire”.