Desinformació i ‘fake news’, l’altra guerra entre Rússia i Ucraïna

En cinc dies de conflicte, s’han detectat uns 700 vídeos i fotos falsos amb contingut d’altres episodis bèl·lics i de videojocs

Categories:

ACN

Vasco Technologies contribueix amb traducció en temps real al camp de batalla
Vasco Technologies contribueix amb traducció en temps real al camp de batalla | Lluís Sivils (ACN)

La desinformació i les fake news són l’eix de la guerra que s’amaga rere el conflicte armat entre Rússia i Ucraïna. Així ho afirmen els experts presents aquests dies al Mobile World Congress (MWC), com la directora de la Digital Future Society, Cristina Colom, qui assenyala que en cinc dies ja s’han detectat 700 vídeos i fotos falses procedents de vídeos d’altres conflices o de videojocs. Es tracta de contingut fet amb tecnologies com la intel·ligència artificial, un sistema que els verificadors com Newtral també utilitzen per fer el camí invers per alertar de possibles senyals de desinformació i certificar-la gràcies a la monitorització de les xarxes. De moment, s'ha de treballar en una "combinació entre homes i màquines", apunta el responsable de Tecnologia de Newtral, Rubén Míguez, que afegeix que la les eines disponibles avui encara "han de millorar i molt".

El fenomen de les notícies falses ja ve de lluny, el darrer episodi abans de la guerra entre Rússia i Ucraïna ha estat la pandèmia i anteriorment ja es van utilitzar en processos electorals "en un intent de desestabilitzar Europa", recorda Míguez. "Ara la guerra és molt més oberta, igual que s'està produint una guerra de ciberatacs entre països tenim una guerra de desinformació entre països", apunta. Una opinió que comparteix Colom, qui lamenta que les fake news es propaguin i dilueixin amb facilitat. Per això, la solució passa per "educar la societat per entendre i discernir-les” de les notícies reals mitjançant un pla d'alfabetització digital.

Mecanismes per verificar la informació

Inkan és una start-up apadrinada per ACCIÓ i present al Mobile World Congress que treballa en aquest sentit. Busca "empoderar" els usuaris perquè puguin tenir la seguretat que el contingut que consumeixen és fiable i als seus creadors incloure un segell que en garanteix la veracitat. "Si comencem a autentificar i generar canals segurs per a la informació, aleshores començarem a separar el que té un valor informatiu rigorós, transparent i confiable del que està en dubte", assenyala en declaracions a l'ACN el seu conseller delegat, Mauro Achille.  Per exemple, una imatge inclouria la informació de les captures de les fotos o dels vídeos –com les coordenades de geolocalitzacó, la data, l'hora, el nom de l'usuari i el dispositiu utilitzat- que permetria fer-les traçables.

L'educació i l'ús d'eines que verifiquen les dades són les dues vies per ajudar a confirmar l'autenticitat de les informaicons

En el cas de la guerra entre Rússia i Ucraïna també corrobora que hi ha una guerra per la informació, amb el país de Vladimir Putin com a "especialista en utilitzar la informació i la desinformació com a instrument de guerra". A més, afegeix, que és el primer amb una cobertura real i constant, més semblant a un "reality show", i apunta cap als Estats Units com un altre punt en discòrdia: "L'estratègia va ser notable, per primer cop a la història una potència que controla molt informació d'intel·ligència va decidir revelar-la constantment al públic en general".

Malgrat que han incrementat el nombre de proposes al mercat per verificat l’autenticitat de les informacions, el responsable de Tecnologia de Newtral avisa que quan un arxiu es difon per les xarxes socials perden algunes metadades pel camí que podrien ser interessants per saber-ne la font.

En el procés de compartició de la informació, es poden perdre metadades vitals per verificar-ne l'autenticitat

Traducció en temps real

Més enllà de la informació falsa, la tecnologia ja està ajudant als damnificats en el conflicte bèl·lic amb altres mecanismes. L'empresa polonesa Vasco Technologies està repartint aquests dies desenes d'aparells de la mida d'un telèfon mòbil que tradueix de viva veu qualsevol missatge a més de 70 llengües a les associacions que treballen la frontera entre Ucraïna i Polònia. El seu conseller delegat, que havia de ser aquests dies al Mobile World Congress, es troba entre els dos països distribuint els traductors acompanyats de powerbanks i carregadors de bateria per als mòbils dels refugiats i ajudant en tasques humanitàries ja que també havia sigut metge.

L'empresa té una delegació a Barcelona que dona servei a Espanya, Itàlia i Portugal i està present a 21 països. Properament, traurà al mercat el nou model V4, que tindrà un preu aproximat de 150 euros i porta incorporada una SIM gratuïta per poder ser utilitzada en uns 200 països. Per difondre correctament el missatge i en el context adequat, l'aparell es connecta simultàniament a deu motors de traducció. El perfil amb més demanda d'aquest producte és el del turisme, els negocis o restauració, tot i que amb la pandèmia també va trobar un bon mercat entre els transportistes que havien de mostrar documents a les fronteres en uns mesos de restriccions en la mobilitat internacional.