Mathew, l’assistent educatiu que posa la IA al servei del professorat

L’eina catalana ajuda a personalitzar l’aprenentatge, detectar dificultats i millorar l’acompanyament a l’alumnat, sense substituir el rol del docent

Categories:

Oriol Quintana

La plataforma Mathew permet al professorat accedir a informes visuals i intuïtius que mostren el procés global de la classe i l’individual de cada alumne
La plataforma Mathew permet al professorat accedir a informes visuals i intuïtius que mostren el procés global de la classe i l’individual de cada alumne | Taylor Flowe (Unsplash)

“Fer possible una educació personalitzada, segura, ètica i accessible per a tothom”. Aquesta és la missió per la qual va néixer la start-up catalana Mathew el 2018 com a projecte i llançada al mercat cinc anys més tard. Sense ànim de voler substituir el professorat, es tracta d’un assistent educatiu amb intel·ligència artificial (IA) que enforteix la personalització de l’aprenentatge i millora l’acompanyament de l’alumnat. “Vam detectar que molts docents no disposaven d’eines àgils per adaptar-se als diferents ritmes, contextos i necessitats del seu alumnat”, exposa el director general, Alan Fusté, “i, alhora, volíem combatre la falsa dicotomia que planteja la IA com a substitut del professorat”.

L’eina permet als professors crear activitats i exercicis curriculars a partir de paràmetres competencials i objectius d’aprenentatge. Un cop definit aquest aspecte, un sistema d’algoritmes és l’encarregat de generar propostes adaptades que es poden editar, imprimir o fer servir en el format digital. “Això ens permet parlar d’una IA educativa, amb pantalles o sense, ja que és el centre qui decideix com integrar-la al seu entorn: pot conviure amb metodologies analògiques, digitals o híbrides”, puntualitza Fusté. També inclou múltiples funcionalitats com la detecció de riscos d’abandonament, l’orientació acadèmica i vocacional basada en competències i la generació d’evidències per a la presa de decisions pedagògiques.

A partir d’uns paràmetres competencials i objectius d’aprenentatge, la IA de Mathew s’encarrega de generar propostes adaptades que es poden editar, imprimir o fer servir en format digital

Mathew, que ja està present en més d’una cinquantena de centres educatius a Catalunya i s’ha expandit a altres indrets de l’estat, està dissenyada per adaptar-se a qualsevol etapa educativa, des d’infantil fins a la universitat, i es pot aplicar a qualsevol àrea del currículum. Així doncs, és multimodal i multimatèria, adaptant-se a les diferents metodologies d’ensenyament i a les necessitats reals de cada centre, i són els docents qui tenen l'última paraula en revisar, ajustar i personalitzar tant la creació dels continguts com el sistema d’avaluació.

Retorn pels professors i l’alumnat

“La plataforma permet al professorat accedir a informes visuals i intuïtius que mostren el procés global de la classe i l’individual de cada alumne i també poden rebre alertes personalitzades davant de possibles dificultats i suggeriment d’activitats per reforçar coneixements no assolits”, assenyala Alan Fusté. Així i tot, un dels últims avenços significatius està vinculat a l’avaluació de tasques manuscrites, que permet als alumnes seguir treballant en paper i ofereix als equips docents una correcció “automàtica, àgil i precisa mitjançant la digitalització de les activitats”.

Pel que fa als alumnes, aquests “disposen d’un espai propi on poden consultar el seu progrés, fer pràctica autònoma i rebre recomanacions”, explica el director general de Mathew. I afegeix que “l’alumnat rep un feedback personalitzat i pot consultar en què destaca, què necessita millorar i quins són els recursos que té el seu abast” i que “aquest acompanyament fomenta la seva autonomia i confiança”. També reforça la motivació de l’alumne, ja que “veu reconegut el seu esforç i progressos de forma contínua”.

Fusté: “L’alumnat rep un feedback personalitzat i pot consultar en què destaca, què necessita millorar i quins són els recursos que té el seu abast i aquest acompanyament fomenta l’autonomia i la confiança”

Fins i tot hi ha l’opció que les famílies accedeixin a les informacions sobre els progressos dels seus fills, sempre hi quan el centre ho decideixi. “Disposem d’un espai específic per a alumnes que també es pot compartir amb les famílies i des d’on poden consultar el progrés global dels seus fills i filles, entendre com funciona la plataforma i accedir a recursos útils per acompanyar l’aprenentatge des de casa”, detalla Fusté. “Sabem que la confiança és clau i, per això, treballem per oferir la màxima transparència i tranquil·litat, especialment en tot allò que fa referència a la IA i a les dades personals”, afegeix.

El repte d’una aula sense pantalles

A partir del curs que ve, no hi haurà pantalles a les aules i, des de Mathew, aquest repte s’afronta com una oportunitat per “reforçar un ús més pedagògic, equilibrat i conscient de la tecnologia”. Ja des de les primeres passes del projecte, l’eina es va dissenyar per adaptar-se a múltiples escenaris: des d’aules més digitals fins a entorns on l’ús dels dispositius és reduït. “Tota l’activitat de la plataforma és imprimible, de manera que l’alumnat pot continuar treballant fora de la pantalla sense renunciar a un seguiment personalitzat ni a la traçabilitat educativa”, informa el director general, “Mathew no depèn de les pantalles, sinó que acompanya l’aprenentatge, sigui quin sigui el format”.