Bike-On, el salvavides digital dels ciclistes

L’aplicació monitora la ubicació dels usuaris, permet fer peticions d’ajuda i contacta amb el 112 en caigudes i emergències

Categories:

Marc Vilajosana

Bike-On envia la ubicació dels ciclistes als navegadors dels cotxes per avisar-los amb antelació i evitar accidents
Bike-On envia la ubicació dels ciclistes als navegadors dels cotxes per avisar-los amb antelació i evitar accidents | Jan Kopřiva (Unsplash)

Sigui en carretera o en muntanya, el ciclisme és una activitat que encapsula diversos riscos, especialment si es practica en solitari. Una avaria pot incapacitar el ciclista durant hores fins que no arribi l’ajuda, i una caiguda pot ser crítica sense atenció ràpida. D’acord amb les xifres del ministeri d’Interior, el 2023 van morir a les carreteres 45 ciclistes a l’estat espanyol, mentre que a Catalunya la xifra va ser de quatre víctimes, segons el departament d’Interior de la Generalitat. Davant d’aquesta aparent vulnerabilitat, un grup d’emprenedors mallorquins ha decidit crear una solució que transmeti als ciclistes que no surten sols. “La nostra aspiració és salvar vides”, afirma el CEO de Bike-On, Adrián Rincón. La manera d’aconseguir-ho és a través d’una aplicació mòbil que manté els esportistes connectats i localitzats en tot moment.

El funcionament de l’app és molt intuïtiu: quan el ciclista comença el seu trajecte, només ha d’obrir l’aplicació i clicar el botó d’inici. En aquell moment, Bike-On envia la geolocalització en temps real de l’usuari en un núvol, el qual distribueix el senyal a les diferents plataformes de navegació que integren la majoria dels cotxes que hi ha al mercat. “El conductor rebrà una notificació molt similar de la que pot ser una detecció de radar, en què se li notificarà a una distància prudencial, d’entre un quilòmetre i un quilòmetre i mig, i de manera progressiva, que té un ciclista a prop, a més de mostrar una icona en el mapa del navegador”, explica Rincón. Aquesta funcionalitat és el nucli de l’aplicació, raó per la qual des de la companyia estan negociant per arribar a acords amb el nombre més gran possible d’operadores d’aquesta classe de plataformes, aconseguint així una cobertura total a la carretera. De fet, no només han aconseguit integrar-se en els navegadors tradicionals, sinó que també han tancat col·laboracions amb sistemes de comunicacions V2X, que són els que fan servir els cotxes connectats a la xarxa per intercanviar informació de rellevància.

Bike-On envia als navegadors dels cotxes la posició dels ciclistes que té al davant a una distància prudencial d’entre un quilòmetre i un quilòmetre i mig

A més a més d’alertar els conductors perquè condueixin amb més precaució, Bike-On també integra sistemes que s’activen en casos d’urgència. La primera vegada que es descarreguen l’app, els usuaris han d’establir un contacte d’emergència. Si, durant el trajecte, l’aplicació detecta una caiguda, enviarà una notificació a aquesta persona i començarà a emetre un so. En cas que el ciclista no respongui i l’apagui en un temps determinat, es trucarà automàticament al 112 per alertar sobre la incidència. L’eina també permet que sigui el mateix usuari qui enviï una petició d’ajuda a la comunitat de Bike-On, que rebran tots aquells ciclistes que tinguin l’aplicació, es trobin a prop i hagin permès la rebuda de peticions d’altres persones. “Avui dia no existeix cap mena de solució similar, i menys de software. A escala de hardware, hi ha unes llums que, per proximitat amb un cotxe, comencen a parpellejar, però són a 10-15 metres, així que la capacitat de maniobra és bastant reduïda”, assegura Rincón.

Un reforç a la comunitat

La seguretat és la roca mare de Bike-On, i totes les funcionalitats vinculades a aquest camp són gratuïtes. Amb tot, un altre dels objectius dels fundadors és reforçar la sensació de comunitat i camaraderia del món ciclista, i és per això que també han incorporat diverses característiques que remen cap a aquesta direcció. Sota una modalitat prèmium, els usuaris poden descarregar-se els arxius GPX de rutes per fer-ne el seguiment en directe, així com una secció per fer sortides conjuntes amb altres usuaris, que també poden publicar rutes que els hagin semblat interessants. La funcionalitat de les excursions en grup permet que tots els integrants de la sortida puguin conèixer la ubicació dels altres participants, útil en cas que algun dels ciclistes se separi de la resta. “Un Strava o un Wikiloc pot crear aquestes comunitats, però no són aplicacions específiques per al ciclista. Bike-On també està preparat perquè aquests serveis puguin posicionar els seus ciclistes a través de nosaltres”, matisa el CEO de l’empresa. En aquest àmbit, també es busca arribar a col·laboracions amb altres empreses especialitzades, com la que ja han aconseguit amb Bikefriendly, que es dedica a buscar destinacions adaptades a la bici.

Amb una primera versió de l’aplicació ja desenvolupada, la intenció dels creadors és llançar una beta a Catalunya aquest mes de maig, durant dos o tres mesos, per testar que tot funcioni com cal. Per assegurar-se que el llançament sigui un èxit, l’empresa ha arribat a acords amb el Servei Català de Trànsit, la Federació Catalana de Ciclisme i la Fundació Alberto Contador per ajudar-los en la difusió del projecte, així com amb creadors de continguts especialitzats en aquest món. Un cop superada la beta, la intenció és expandir-se a través de diverses fases a tot el territori espanyol, Europa i, més endavant, als mercats americans i asiàtics.