La IA revoluciona un OFFF Barcelona cada cop més internacional

El festival potencia l’ús dels algoritmes com a eina per donar espai a l’entreteniment i la creativitat en l’ús de la tecnologia a l’entorn cultural i artístic

Categories:

Oriol Quintana

Una de les propostes catalanes és NOA, un avatar ultrarrealista capaç de fer recomanacions, rebre els assistents i reflexionar sobre el món de l’art digital
Una de les propostes catalanes és NOA, un avatar ultrarrealista capaç de fer recomanacions, rebre els assistents i reflexionar sobre el món de l’art digital | Lowkeymoves (Cedida)

L’OFFF Barcelona s’ha convertit en un tot un referent a escala mundial de la creativitat, l’art i el disseny digital. El Disseny Hub de la capital catalana acull del 4 al 6 d’abril aquest espai que busca impulsar la indústria creativa i donar visibilitat a les noves tendències d’aquest sector. “Som un gran punt de trobada de creatius que convida la gent a descobrir les modes emergents de la imatge digital”, explica el seu cofundador i director general, Pep Salazar. Difondre i fomentar el talent és el principal objectiu d’aquest esdeveniment, on predominen les conferències, així com la presentació d’experiències, productes i tallers. Enguany, una de les grans protagonistes és la intel·ligència artificial.

Entre les novetats de la 24a edició, s’ha creat un saló dedicat als universitaris i estudiants relacionats amb el món de les arts. Batejat com The Next of Us, busca fer d’aparador d’iniciatives i esdevenir un espai obert per als més joves. Tot i ficar el focus en el públic professional, Salazar recorda que des de sempre han volgut mantenir el vessant més social “per tal que tothom amb curiositat pugui venir a explorar les novetats”, com demostra el fet que les conferències es poden seguir gratuïtament a través d’instal·lacions al carrer.

Una de les tecnologies que acaparen tots els focus d’OFFF Barcelona 2024 és la intel·ligència artificial (IA), protagonista d’algunes de les conferències i productes que es presenten durant aquestes dates. “És la gran revolució”, explica el director del festival, “perquè està a l’abast de tothom i fa que es deixin de banda processos que requereixen ser molt tècnic o tecnològic i permeten generar creativitat sense la capacitat de l’enteniment de la tecnologia”. Alhora, explica que hi ha “una doble visió” al respecte, ja que ajuda, però no se sap com usar-la.

Tecnologia catalana a l’OFFF Barcelona

Sense abandonar la intel·ligència artificial, una de les novetats és la NOA, que farà d’amfitriona i rebrà els assistents. Aquest és un projecte de la companyia catalana Lowkeymoves, nascuda l’any 2018 i que hi participa per primera vegada. Un dels seus cofundadors, Sebastián Soriano, assenyala que “una de les característiques més interessants és que pot entendre l’idioma que parla l’interlocutor i contestar-li amb aquest mateix”. “Per altra banda, és capaç de saber què és l’OFFF i quines activitats es duen a terme, recomanant conferenciants segons les temàtiques que la persona mostra més interès”, afegeix.

NOA és una de les novetats del festival i té la capacitat de recomanar conferències segons els interessos dels interlocutors, així com reflexionar sobre el món de la creativitat i el futur de l’art digital

L’altre soci fundador de l’empresa creadora d’aquest avatar, Felix M. Dowell, destaca que “sí que en principi les tasques més clares són les de brindar informació i fer d’amfitrió, però també té la capacitat de parlar i reflexionar sobre temes més extensos i oberts”. Aquest sistema d’IA generativa ha estat entrenat amb tota mena d’informació vinculada al món de la creativitat, al disseny i al futur de l’art digital.

A part de Lowkeymoves, també participen altres projectes d’origen català com Lo Siento, un petit estudi barceloní que es caracteritza pel diàleg entre el disseny gràfic i l’industrial, sempre fent valdre els processos artesanals. Un altre exemple és BOL, una start-up que, segons el seu fundador i director executiu, Ibran Trassierra, se centra “molt en la part publicitària i en el format pantalla, tot i que també en la cultural”, amb propostes creatives que ja estan presents en artistes i marques a escala mundial.

Novetats d’impacte internacional

“Enguany tenim un convidat excepcional com és el Stefan Sagmeister, un dels grans dissenyadors gràfics vius al món”, destaca Pep Salazar. D’origen austríac, és conegut per les seves innovadores creacions de portades d’àlbums de grups de música, cartells i llibres com The Rolling Stones i Pat Metheny i per redefinir el paper d’aquesta professió. “Fa una entrevista, des d’un punt de vista més personal, per fer-nos veure i entendre el seu procés creatiu”, afegeix el director del festival.

Salazar: “Com a convidat excepcional tenim a Stefan Sagmeister, un dels grans dissenyadors gràfics, que a partir d’una entrevista personal ens pot ajudar a veure i entendre el seu procés creatiu”

D’un estil diferent, hi ha la conferència d’Elinor Samuelsson, directora d’innovació d’UNICEF. Procedent del món tecnològic, concretament del disseny de l’experiència de l’usuari, explica com aquesta s’aplica als diferents productes i formes d’ajudar als infants, trencant el model tradicional que estava present fins a l’actualitat. “És un bon exemple que ens demostra com una entitat social d’escala global incorpora les noves tecnologies i el disseny en el seu ADN per intentar fer el món una mica millor”, exposa Salazar.

L’any vinent, 25è aniversari

L’OFFF Barcelona celebra l’any vinent un quart de segle i vol aprofitar l’ocasió per ampliar el seu impacte internacional. Així ho apunta el seu director i fundador: “No només volem tenir més audiència, sinó que el pes de la marca vagi creixent, tot i que ja estem consolidats”. Alhora, promet més innovació de cara el 2025 explorant altres formats i amb objectius més ambiciosos. “En definitiva, fer que el miracle continuï”, comenta Salazar, “organitzar un festival és miraculós i té un punt de fràgil amb aspectes imponderables, així que és important que la passió aguanti i puguem tirar endavant a curt, mitjà i llarg termini”.