Catalunya presumeix d’art i tecnologia a l’ISE

Experiències immersives amb làsers i sensors o creacions d’hologrames per a concerts i conferències són dues de les novetats de tecnologia de Catalunya presentades a la Fira de Barcelona

Categories:

Oriol Quintana

OnInOff usa la sensòria per crear espais immersius personalitzats a través de càmeres especialitzades que detecten quantes persones entren en un recinte
OnInOff usa la sensòria per crear espais immersius personalitzats a través de càmeres especialitzades que detecten quantes persones entren en un recinte | Oriol Quintana

L’Integrated Systems Europe (ISE) ha donat la benvinguda als assistents d’enguany amb una pantalla transparent de grans dimensions, tota una declaració d’intencions del que els assistents s’hi poden trobar a dins: un sector audiovisual en plena disrupció. Però el congrés, que competeix en importància amb el Mobile World Congress, s’ha convertit en un espai on també tenen cabuda les experiències immersives, els drons, tota mena de sensors, pissarres interactives i altres tecnologies punteres capaces de posar cap per avall el sector. Només a Catalunya, l’ecosistema suma més de 4.000 empreses i ha viscut un creixement del 8,3% el 2023, segons un estudi d’Acció i el Clúster Audiovisual de Catalunya. Aquesta bona tendència també s’ha fet palès a la mateixa fira, on es poden conèixer fins a 80 companyies i centres tecnològics, un 10% més que l’any anterior. I amb un element en comú: l’art com a pilar de desenvolupament tecnològic.

Una bona representació d’això és la barcelonina BOL, una productora d’animació i il·lustració creada l’any 2021 que connecta el sector publicoprivat amb artistes i que fa ús de tecnologies com el 3D, l’acció en viu o el disseny gràfic en moviment. “A diferència d’altres estudis que es poden trobar al congrés, fem servir mètodes clàssics, però sempre centrats en les pantalles”, assenyala el fundador, Ibran Trassierra. Han col·laborat amb marques com Adidas o Pepsi per campanyes publicitàries, el principal àmbit d’actuació, però també tenen una presència creixent en el sector cultural. “Tot i que hem intentat alguna experiència en el metavers o fent servir la realitat virtual, encara no hi hem acabat d’entrar plenament”, comenta com a possible repte de futur.

Una nova dimensió de l’expressió artística

Entre les propostes amb accent català també hi ha la solució d’holoportació HoloMIT, de la Fundació i2CAT, que proposa una experiència millorada als assistents de qualsevol esdeveniment en viu. Durant dos anys, s’ha treballat per habilitar una holoconferència, una trobada estàndard, on la novetat rau en el fet que no es fa servir una pantalla en dues dimensions, sinó que el volum s’estén a tres dimensions, sigui una habitació, damunt d’un escenari o un congrés multitudinari.

Per dur-ho a terme, es combinen diferents tecnologies, com el 5G o la intel·ligència artificial, però té un paper imprescindible el vídeo volumètric. “Per aconseguir aquesta experiència necessitem càmeres que, a part de fixar el color, també tenen en compte la profunditat”, explica el director de màrqueting, tecnologia i aprenentatge d’i2CAT, Miquel Àngel Pérez, “així es pot crear un mapa d’on estan els píxels i, amb molt d’aquests, es creen volums”. “Nosaltres fem servir tres càmeres i amb això es pot captar els 360 graus d’una persona o un objecte d’una forma hiperrealista”, afegeix.

Miquel Àngel Pérez (i2CAT): “Per crear holoconferències necessitem un equip de càmeres volumètriques que, a part de fixar el color, també captin la profunditat dels diferents elements de la imatge”

HoloMIT, segons els creadors de la iniciativa, es dirigeix cap a dos camps diferenciats: l’artístic, i les fires i els congressos. Així, sense la necessitat de desplaçaments, “un artista podrà actuar en un estudi allunyat i transportar-se a l’escena”, comenta Pérez, “amb la tecnologia adequada podria estar en perfecta sincronització amb el que passa a l’escenari i ser consumible a través de la realitat virtual”. Alhora, l’holoportació també seria aplicable en reunions: “Si s’ha d’atendre a un client VIP, hi ha l’opció de no venir presencialment a Barcelona per una reunió de dues hores a través d’una experiència en viu”.

Més experimental, i on l’artista és l’actor que interactua directament amb la tecnologia, hi ha el projecte de Hand Poem. La companyia proposa un guant que serveix per augmentar l’expressivitat de qualsevol disciplina artística. Depenent dels moviments que el portador del guant faci, es crea una melodia o una altra. “Quan toquem un tema amb la trompeta, a vegades, pot quedar molt pla. També és aplicable a la dansa o a la pintura. Amb aquest dispositiu s’aconsegueix combinar l’experiència en viu amb un producte creat de manera totalment digital”, apunta el fundador i director general, Oriol Ribera.

Sensors i làsers a l’experiència immersiva

Les experiències immersives també tenen un lloc destacat a l’espai que ocupa Catalunya a l’ISE 2024. Amb seu a Esparraguera (Baix Llobregat), VPM treballa amb experiències de videomapatge afegint les possibilitats que brinden els làsers i sensors. “Barregem mapping i làser, dues tecnologies que abans sempre anaven per separat. El que fem a l’estudi, a part d’investigació visual i produccions per qualsevol superfície, és una aposta pel temps real en sales immersives, cosa que abans era car de produir i ara s’està normalitzant”, explica el fundador Joan Nieto.

Joan Nieto (VPM): “A l’estudi barregem ‘mapping’ i làser, dues tecnologies que abans sempre anaven per separat i que ara es combinen per crear productes consumibles en temps reals i en qualsevol plataforma”

A la vegada, la companyia fa ús de diferents tipologies de sensors per ser més precisos en les seves creacions. Un dels que més fan servir, tal com destaca Nieto, és capaç de llegir i escanejar l’esquelet, amb tot el moviment que aquest pot generar. Qui també té la sensòria com a pilar fonamental del projecte és OnInOff, un estudi dedicat a la creació d’espais immersius amb càmeres especialitzades a detectar quantes persones entren en un recinte i, a partir d’aquí, adaptar tota l’experiència.

“El que es projecta en els nostres espais interactius s’adapta segons les persones que hi entren en cada moment”, exposa el desenvolupador d’OnInOff, Guillem Laborda. “En crear un programari genèric, es facilita la feina a diferents estudis de disseny, de manera que no es necessita un programador específic per cada sala en concret. Així una empresa pot estalviar el cost que suposa adaptar-se a les característiques i afluència de cada instal·lació”, apunta. A l’Hotel W Barcelona ja tenen en actiu una experiència i els sectors on tenen més demanda són el publicitari, el comercial i els museus.

Bona part d’aquest talent català s’ha presentat de la mà del Departament de Cultura de la Generalitat amb la mostra d’una experiència immersiva de 15 minuts de durada titulada Horitzons Immersius: Un Viatge per la Creativitat Digital Catalana. En ella, es pot visualitzar un recull dels 10 projectes de creativitat digital catalana amb més potencial i projecció internacional. Presenta obres en formats diversos com arquitectura, instal·lacions audiovisuals i de llum, disseny gràfic, videojocs, escultura, performance i música, però totes amb l’element tecnològic com a element comú de disrupció.

Projecte conjunt de 3Cat i La Fura dels Baus

A l’ISE 2024, 3Cat ha presentat una nova experiència, combinant televisió, videojocs, espectacle en viu i realitat augmentada. Si en edicions anteriors van apostar pels castellers i el programa d’èxit Eufòria com a temàtica principal, enguany ha col·laborat amb La Fura dels Baus. Dones d’Aigua, com ha estat batejada la creació artística i on una mezzosoprano interpreta una sirena al fons del mar, usa la realitat mixta que combina el món físic i virtual.

En aquest espectacle en viu, han col·laborat un conjunt de companyies catalanes com Produktia, Sono i Eikonos. Pel director de TV3, Sigrfid Gras, “és una obligació estar en aquest congrés, ja que des de la televisió pública estem potenciant el component tecnològic”. A part de voler donar un missatge de sostenibilitat amb la temàtica escollida i aportar visibilitat a companyies membres del Clúster Audiovisual de Catalunya, el màxim responsable de la televisió explica que “venir a l’ISE és una gran oportunitat per experimentar en nous formats de present i futur”.

Etiquetes