Una pantalla transparent de 193 metres quadrats, la nova joia de la Fira de Barcelona

L’empresa catalana SONO instal·la una puntera tecnologia a la façana del recinte Gran Via, que permet mostrar continguts audiovisuals amb gran nitidesa sense obstaculitzar el pas de la llum solar ni bloquejar la visió des de l’interior

Categories:

Marc Vilajosana

La pantalla que ocupa la façana del recinte Gran Via està format per 944 panells LED amb un 80% de transparència
La pantalla que ocupa la façana del recinte Gran Via està format per 944 panells LED amb un 80% de transparència | Cedida

Els assistents a la 20a edició de la Integrated Systems Europe (ISE) es toparan amb una sorpresa si són assidus als congressos celebrats al recinte Gran Via de la Fira de Barcelona. La façana de vidre de l’accés sud de les instal·lacions, habitualment guarnida amb vinils que publiciten l’esdeveniment en marxa durant aquells dies, ha estat equipada amb una enorme pantalla de 193 metres quadrats que cobreix les dues plantes de l’edifici. Però no es tracta d’una pantalla qualsevol: els 944 mòduls que conformen el ‘monitor’ disposen d’un 80% de transparència, de manera que la reproducció de continguts audiovisuals no impedeix ni el pas de la llum del sol al recinte ni la visió cap enfora des de l’interior.

La nova pantalla ocupa els 26 finestrals que rodegen les portes d’accés i destaca per una gran qualitat d’imatge: té una resolució de 4.864x2.612 píxels (superior al 4K, que són 3840x2160 píxels) i una intensitat lumínica de 4.000 nits, la qual cosa li permet veure’s nítidament durant totes les hores del dia. Cadascun dels mòduls que conformen el dispositiu té una llargada d’un metre i una amplada de 25 centímetres, unes dimensions que han permès adaptar-se a les característiques pròpies de la façana del recinte Gran Via, en què alguns espais són còncaus i altres, convexos. La transparència s’obté gràcies a l’ús d’un polièster policarbonat transparent com a base sobre la qual hi ha injectats els LEDS. A més, a diferència de les pantalles convencionals, que acostumen a incorporar tota la part electrònica darrere del visor, aquestes tires ho traslladen tot a la part superior o inferior, de manera que no obstaculitzi la visió a través seu.

Darrere d’aquesta instal·lació es troba l’empresa catalana SONO, una companyia amb més de mig segle d’experiència en el món audiovisual que s’ha encarregat d’equipaments com el marcador digital del Circuit de Catalunya, els nous videomarcadors del Stage Front Stadium del RCD Espanyol o els audiovisuals interactius del Museu Nacional de Qatar. “Des de l’inici, hem anat cada any a l’ISE com a participants, i quan vam veure que es traslladava la fira a Barcelona, ens vam plantejar el repte de vincular-nos amb ella”, explica el director de vendes de la companyia, Daniel Pérez. En les dues edicions passades, l’empresa havia muntat escenaris i estands diversos dins del congrés, i enguany han anat un pas més enllà amb una participació protagonista.

Tecnologia xinesa amb instal·lació catalana

L’origen de la idea neix en els panells LED de què es compon: les pantalles M3 de la companyia xinesa MUXWAVE. “A l’ISE de l’any passat es va presentar aquest producte, amb què vam quedar bastant impressionats, i en Mike Blackman —director de l’ISE— ens va preguntar què podíem fer amb això”, recorda Pérez. Després de superar un concurs públic, el setembre va començar oficialment el projecte, en què van haver d’empescar-se com cobrir tota la façana, formada per quatre columnes i set fileres de finestrals dividits en dos pisos. Un repte al qual se li va sumar el temporal, ja que els materials van arribar a Barcelona el 19 de desembre, a poc més d’un mes de l’inici del congrés.

Tots els panells LED es troben instal·lats a l’interior de l’edifici, atès que això els permet salvaguardar-los de la temperatura i la pluja. “L’opció més fàcil era enganxar-los al vidre, ja que es poden demanar amb adhesiu, però això després presentava problemes a l’hora de netejar o d’arreglar parts que deixessin de funcionar”, assenyala Pérez. Tenint en compte que, un cop passat l’ISE, la pantalla es quedarà a la Fira de Barcelona, el departament d’Enginyeria de SOLO va optar per dissenyar uns marcs perimetrals que rodegessin la tecnologia i la protegissin millor. A més, aquests components també asseguraven la ventilació de l’electrònica perquè aquesta perduri “el màxim temps possible”.

Pérez: “L’avantatge principal, des del punt de vista d’empremta de carboni, és que abans es gastava aigua per netejar els vidres, uns vinils que s’havien de produir, unes grues de gasoil per muntar i desmuntar… Tota aquesta feina ja no l’has de fer”

En tractar-se d’una instal·lació projectada a l’exterior, un dels principals enemics contra els quals calia preparar-se era la il·luminació solar. “Per sort, la façana està orientada a sud-oest, així que només li toca el sol de cara a última hora de la tarda”, comenta el director de vendes de SONO. Un fet que, sumat a la intensitat lumínica dels LEDS, permet que “funcioni perfectament en tots els horaris de dia i de nit”. Una altra de les preocupacions que afloren és la del consum energètic, atès que cadascun dels 944 panells ve acompanyat per la seva pròpia font d’alimentació. En conjunt, la pantalla té un consum mitjà de 375 kW/m², que pot escalar fins a un màxim de 1.000 kW/m², xifres que el situen dins de la mitjana del sector. Tanmateix, Pérez subratlla tots els recursos que el recinte s’estalvia en comptar amb aquesta pantalla: “L’avantatge principal, des del punt de vista d’empremta de carboni, és que abans es gastava aigua per netejar els vidres, uns vinils que s’havien de produir, unes grues de gasoil per muntar i desmuntar… Tota aquesta feina ja no l’has de fer”.

El futur d’una tecnologia encara en bolquers

L’ús de pantalles transparents és una tècnica que encara es troba en una fase primerenca del seu desenvolupament, fet que es trasllada en el cost de la tecnologia i els pocs exemples que han arribat fins ara. Tanmateix, Pérez confia que és un camí amb gran potencial per explorar: “Imagina’t un aparador en què puguis veure desfilades de moda, cotxes en moviment, pisos d’immobiliàries… Tota la indústria que requereixi comunicar cap enfora, tot conservant la il·luminació exterior, la podrà aplicar”. Caldrà veure quines aplicacions es mostren durant l’ISE, però de moment, la pantalla de la Fira de Barcelona ja té previstes noves millores en el curt termini: l’entitat ha demanat a l’empresa la instal·lació d’altaveus a la coberta per poder transmetre informació sonora a més a més de la visual. Una integració amb la qual, s’aventura a pensar el director de vendes de SOLO, pot permetre que el recinte Gran Via es converteixi en un espai des del qual visualitzar esdeveniments en directe com ara “concerts, cavalcades de reis o la Copa Amèrica de vela”.