WIVI Vision: Quan anar a l’òptica també pot ser divertit

La ‘start-up’ basca, assentada a Barcelona, fa servir la gamificació i la intel·ligència artificial per millorar i escurçar els processos d’entrenament visual

Categories:

Marc Vilajosana

WIVI Vision comença a registrar beneficis de l'entrenament visual entre els dos i tres mesos d'aplicació
WIVI Vision comença a registrar beneficis de l'entrenament visual entre els dos i tres mesos d'aplicació | ACN

Les ulleres són el primer que ve al cap a bona part de la població quan pensen en problemes visuals, però aquest estri no és l’única manera de solucionar les dificultats de vista, i a vegades tampoc són la via òptima. Habilitats com la mobilitat ocular, l’enfocament o la coordinació ull-mà poden millorar-se a través del que es coneix com a entrenament visual o teràpia visual. Aquests exercicis estan pensats per persones amb disfuncions com l’ambliopia (ull gandul), l’estrabisme o la diplopia (visió doble), i són especialment usats amb infants. Tanmateix, la pràctica requereix sessions llargues, de l’hora a l’hora i mitja, i els resultats no es comencen a percebre fins passats diversos mesos, a vegades fins i tot un any. És amb la voluntat de millorar aquestes xifres, i de fer l’experiència més agradable per als més menuts, que neix WIVI Vision.

WIVI Vision és un sistema creat per la companyia d’origen bilbaí amb seu a Barcelona E-HEALTH Technical Solution que aplica els beneficis de la gamificació al món de la teràpia visual. Compost per una pantalla tàctil i unes ulleres que incorporen més de 50 sensors, el sistema està pensat per aplicar els entrenaments de manera lúdica. “És un videojoc en què al pacient, mentre juga, se li avalua la visió a través de la tecnologia, i després, s’aplica l’entrenament amb reptes visuals del videojoc per corregir els problemes”, explica la gestora de comunitats de l’empresa, María Tuñas.

El videojoc en qüestió, dissenyat especialment per aquesta activitat, immersa els pacients en un entorn en tres dimensions que els força a mirar cap a diversos punts i de maneres determinades. Totes aquestes accions són captades pels sensors de les ulleres, unes dades que alimenten un sistema d’intel·ligència artificial que va adaptant la dificultat dels nivells en funció de l’evolució de l’usuari.

L’eficàcia és un dels principals punts de venda del projecte: allà on els mètodes tradicionals demanen sessions de 60 a 90 minuts, les avaluacions de WIVI Vision triguen només 12 minuts, i el 95% dels problemes de visió comencen a minorar a partir dels dos o tres mesos d’aplicació, segons asseguren des de l’empresa. “Fins ara, els mètodes que hi havia eren molt manuals, i això els suposa un suport als especialistes, ja que els dona dades objectives per poder tractar al pacient”, rebla Tuñas. I és que el sistema no està pensat com una alternativa a les òptiques, sinó com un model B2B que els ofereixi una nova eina per treballar: “WIVI Vision ajuda l’optometrista, mai el substituirà, perquè ha d’haver-hi un especialista al costat que doni sentit a les dades i sàpiga aplicar-les al pacient”.

Tuñas: “Fins ara, els mètodes que hi havia eren molt manuals, i això els suposa un suport als especialistes, ja que els dona dades objectives per poder tractar al pacient”

La start-up va començar a posar-se en marxa el 2016, i des d’aleshores ja s’ha anat implementant en diverses òptiques de l’Estat, entre elles l’Òptica Pardo de la Bisbal de l’Empordà o Optipunt Zaben a Figueres. “Hi ha professionals que ho valoren moltíssim, perquè els ajuda a fer les avaluacions i els entrenaments en menor temps”, assegura la gestora de comunitats de l’empresa. La solució s’ha anat mostrant en diversos congressos i festivals, i ja acumula diversos reconeixements: a principis d’any, la revista Forbes va incloure la CEO de WIVI Vision, Eva García Ramos, en la llista dels 23 changemakers de 2023 a l’Estat espanyol, i aquest octubre va guanyar el Pitch HeartsLab 2023 celebrat a Madrid a la millor empresa emergent dirigida per dones del sud d’Europa, juntament amb la portuguesa Bandora.