‘Serious games’ per formar els futurs cirurgians

Una ‘spin-off’ de la UPC dissenya un programari que utilitza la gamificació per entrenar els professionals mèdics en el bypass cardiopulmonar

Categories:

Redacció

Virmedex gamifica la formació quirúrgica per aprendre a executar el bypass cardiopulmonar sense riscos reals
Virmedex gamifica la formació quirúrgica per aprendre a executar el bypass cardiopulmonar sense riscos reals | UPC

La companyia catalana Virmedex Virtual Experiences, nascuda enguany com una spin-off del Centre de Recerca en Enginyeria Biomèdica (CREB) de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), ha desenvolupat un programari perquè els estudiants i professionals de la salut es puguin formar en intervencions quirúrgiques. En concret, el primer software de l’empresa fa servir la gamificació per practicar i entrenar el bypass cardiopulmonar, una tècnica en què se substitueixen temporalment el cor i els pulmons d’un pacient durant una operació mentre es manté la circulació de la sang i la presència d’oxigen dins del cos.

La solució creada per Virmedex permetrà als alumnes entendre el funcionament de la bomba de circulació extracorpòria i aprendre els protocols que cal seguir en una intervenció d’aquestes característiques, però sense el risc de posar una vida humana en perill. Per tal d’assegurar la màxima fidelitat amb la realitat, els seus impulsors han comptat amb l’expertesa de la doctora Carmen Gomar, especialista en formació de professionals en bypass cardiopulmonar de la Universitat de Barcelona (UB), i de la doctora Maite Mata, coordinadora assistencial de la Unitat de Perfusió Cardiovascular de l'Hospital Clínic. La companyia també s’ha associat amb diversos hospitals, centres de recerca i empreses nacionals i internacionals, a més a més de formar part del programa Xartec Salut, liderat pel CREB, que té com a objectiu donar suport a l’emprenedoria i la constitució d’empreses en l’àmbit healthtech.  

La CEO i cofundadora de Virmedex, Dani Tost, considera que “la formació virtual gamificada basada en models validats científicament és el paradigma educatiu de la propera generació”. La investigadora del CREB admet que els jocs són la sevapassió, però defensa que “la diversió no és contrària a l’excel·lència”, una afirmació a la qual la companyia aporta arguments a través de diverses estratègies de gamificació i serious games per a la rehabilitació, el cribratge, la formació professional i altres aplicacions.