Abi Global Health, la consulta del metge al WhatsApp
L’empresa catalana distribueix una plataforma basada en intel·ligència artificial que facilita el contacte amb un professional sanitari en només 40 segons a través del mòbil
Categories:
Consultar els dubtes a un metge a través de WhatsApp o SMS ja és possible. No sorprèn després d'haver passat una pandèmia que ha servit per traslladar a l'imaginari col·lectiu la viabilitat d'un sistema sanitari a distància, però la companyia catalana Abi Global Health fa una passa endavant i posa a l'abast dels usuaris un programari que no requereix cap descàrrega ni l'ús de plataformes desconegudes. "L'objectiu era una usabilitat fàcil que eliminés les barreres, per això utilitzem canals habituals com les aplicacions, els SMS o els ginys a les pàgines web per arribar al personal sanitari", explica el director mèdic i cofundador, Víctor Vicens, qui rebutja que la proposta pugui "substituir els metges" i la concep com una opció per "solucionar problemes que es poden solucionar amb una consulta ràpida de 3 minuts".
Utilitzar canals habituals com WhatsApp o Telegram eviten l’obligatorietat de descarregar cap programa i crear-se un usuari
El mecanisme s'inicia quan una persona amb una determinada afectació o malestar envia una pregunta i les dades a través d'un bot. El servei està habilitat per a assegurades, farmacèutiques o empreses de gran consum, que posen a l'abast de l'interessat les vies de comunicació disponibles. "Algunes assegurades tenen les seves apps, però no tothom les sap fer servir i això és un impediment. En canvi, WhatsApp o Telegram són molt més coneguts", insisteix Vicens. A l'altra banda de la línia hi ha els metges que participen en el projecte per decisió pròpia i que combinen l'activitat amb la seva feina als hospitals i ambulatoris. A través d'una aplicació, reben les preguntes dels pacients amb la informació exclusivament necessària: símptomes, dades mèdiques rellevants, sexe i edat. Un intercanvi d'informació que, segons el cofundador, triga només 40 segons.
La peça que uneix ambdues parts és una intel·ligència artificial entrenada per analitzar el contingut de la consulta recollida i derivar-la al facultatiu adequat. El fet de treballar amb un bot permet treballar amb uns paràmetres estandarditzats en un formulari que acoten les paraules utilitzades. Aquest discurs, més breu i concís, s'estudia en qüestió de segons i es deriva. Però no només s'envia a l'especialitat que li pertoca, sinó que també es té en compte la disponibilitat de metges i la seva puntuació: "La IA ens ajuda a saber en quina mena de preguntes és més bo cada metge, encara que no tingui una formació específica en allò. Demanem sempre als usuaris que puntuïn la interacció i la resposta rebuda". El 80% dels usuaris posa nota al professional un cop acaba la consulta, i Abi Global Health compta fins al moment amb una mitjana de 4,7 punts sobre 5.
La intel·ligència artificial identifica l’especialitat de la consulta mèdica i la trasllada al metge que pot oferir una resposta adequada
Una fórmula escalable
La plataforma està operativa en 35 països diferents. La seva base tecnològica permet una escalabilitat ràpida i senzilla, la qual només demana ampliar el nombre de llengües de la interfície i incloure els canals de comunicació populars en cada indret, a més de cercar metges locals. Malgrat que WhatsApp és la tria per excel·lència, alguns Estats com Suïssa o Croàcia compten amb altres aplicacions que competeixen directament amb la companyia de Meta. La proposta ja inclou també la tramitació de receptes o la consulta per trucada i videotrucada.
A més del sector privat, Abi Global Health ha col·laborat en un projecte als instituts de l'Anoia per oferir informació d'interès per als adolescents. "Difícilment un jove parlarà de drogues, sexe o alimentació amb una infermera. En canvi, sí que han escanejat els codis QR que hem posat a les llibretes i a les aules per entrar a la plataforma i fer preguntes", relata Vicens. El servei presencial difícilment registrava dubtes sobre sexualitat, mentre que el programa Salut i Escola dut a terme amb el CatSalut ha registrat un 50% de consultes d'aquest tema. La bona rebuda de la proposta ha permès a l'equip pensar en "estendre el benefici a altres comarques per oferir una via de consulta anònima i instantània".
La companyia ha llançat un projecte amb el CatSalut per oferir una via anònima i instantània de consulta per al adolescents
Malgrat que ja s'ha fet un primer contacte amb el sistema sanitari públic, aquest ha estat a través de la recerca. "Entrar-hi per oferir Abi Global Health en consulta no és una prioritat. En general, entrar a la salut pública és complex perquè hi ha moltes barreres d'entrada, però ja hem fet un primer estudi reeixit i sabem que seria un servei potencial per als CAP", conclou el cofundador.