Whakoom, l’assistent virtual català per a col·leccionistes de còmics

L’aplicació ja supera el milió d’obres registrades a la seva base de dades, creada de manera cooperativa pels seus usuaris

Marc Vilajosana

Whakoom s'ha erigit com la principal eina dels col·leccionistes espanyols per portar al dia les seves sèries de còmics
Whakoom s'ha erigit com la principal eina dels col·leccionistes espanyols per portar al dia les seves sèries de còmics | Marc Vilajosana

El Manga Barcelona, la principal fira dedicada al còmic japonès de l’Estat espanyol i la segona més important d’Europa, torna enguany a la presencialitat, després que el 2020 hagués de celebrar-se en format digital. L’art gràfic seqüencial és un sector especialment analògic, i la digitalització no ha entrat amb tanta força com ho ha fet a la literatura o el cinema. Amb tot, cada indústria té els seus pioners, i les historietes il·lustrades fa vuit anys que compten amb el suport de Whakoom, una plataforma digital nascuda a Barcelona per ordenar col·leccions de còmics que ja supera el milió d’exemplars registrats a la seva base de dades.

“Whakoom va néixer com una necessitat personal”, rememora Sergio Manzanera, cofundador de l’eina, en una conversa amb MetaData en què fa referència a les dificultats per recordar quins exemplars tenia i quins no a l’hora de comprar noves historietes: “Teníem els mateixos problemes que molts col·leccionistes de còmics, compràvem números repetits i de col·leccions diferents, i això va derivar a què creéssim una solució pròpia”. L’emprenedor explica que, en aquells moments, ja existien alguns softwares dedicats a la catalogació força consolidats, però opina que s’acostaven massa “als programes de gestió de nòmines”, atesa la seva interfície i enfocament en les dades. “Nosaltres volíem fer quelcom molt més senzill”.

Whakoom neix d'una necessitat personal dels seus creadors, compartida amb altres col·leccionistes: "Compràvem números repetits i de col·leccions diferents"

Aquesta senzillesa es tradueix en una interfície neta a través de la qual els usuaris poden cercar fàcilment les sèries que tenen i afegir-les amb un sol clic a la seva biblioteca o bé marcar-les com a desitjades. L’eina calcula automàticament quants exemplars falten de cada col·lecció i enviarà notificacions quan surtin els següents números, en cas que s’activi l’opció. Whakoom també té aspectes de xarxa social, ja que permet valorar les obres, deixar-ne comentaris i crear llistes públiques que la resta d’internautes podran consultar. “Intentem optimitzar al màxim el treball que fan els nostres servidors. Confiem a gastar-nos els diners en més humans i menys màquines”, apunta Manzanera.

Una base de dades col·laborativa

El creixement de Whakoom s’assenta sobre un treball col·laboratiu al més pur estil de la Viquipèdia, ja que tots els continguts que conformen la seva base de dades, que ja supera el milió de còmics, han estat afegits pels seus usuaris. El cofundador de la plataforma explica que aquest fet es deu a dues raons: “La primera és que tots tenim còmics que té molt poca gent, però els volem registrar de la mateixa manera que la resta de la col·lecció”, la qual cosa permet trobar edicions singulars i en diferents idiomes. L’altra causa està relacionada amb els coneixements especialitzats de cada seguidor: “Jo puc saber molt sobre Spider-Man, però sobre Mutants no en tinc ni idea. Segur que algú a Whakoom en sap moltíssim més que jo, i creiem que és bonic que siguin aquestes persones les que vagin creant el contingut”.

La base de dades de còmics de Whakoom, que ja supera el milió d'exemplars, ha estat creada íntegrament de manera col·laborativa pels seus usuaris

Davant d’aquest panorama, sorgeix el dubte sobre la possibilitat que certes persones aprofitin el sistema per boicotejar el treball dels altres o bé fer certes bromes amb el contingut. En aquest sentit, Manzanera relata que “més que trols, que també n’hem tingut algun, el que més ens hem trobat és gent que ha introduït dades incorrectes per error”. En qualsevol cas, l’administració compta amb un sistema de validació que comprova que la informació proveïda pels internautes sigui correcta, la qual cosa evita incoherències i errades.

Whakoom compta actualment amb més de 112.500 usuaris registrats i actius, ja que segons comenta el coimpulsor del servei, l’equip elimina els comptes amb més de dos anys d’inactivitat després de diverses notificacions per correu electrònic als seus propietaris. “No ens agrada engrossir el nombre amb usuaris zombi. Mai hem venut les dades dels usuaris i no ho farem mai, així que tampoc ens aporten res”, argumenta Manzanera. El que sí que busquen és fidelitzar a les persones que més utilitzen la plataforma, raó per la qual des del dia de llançament van habilitar la filiació Pro, un servei amb una quota mensual d’1,99 euros que habilita una sèrie de millores i permet participar en sortejos mensuals. “Des del primer dia teníem clar que havíem d’incloure una subscripció de pagament, perquè al final això és el nostre treball i s’ha de pagar”.

L'aplicació permet afegir un còmic a la nostra biblioteca, a la llista de desitjats, valorar-lo o deixar-ne un comentari
L'aplicació permet afegir un còmic a la nostra biblioteca, a la llista de desitjats, valorar-lo o deixar-ne un comentari

La primera pedra de la digitalització dels còmics

L’assentament i expansió d’un servei com Whakoom és gairebé una anomalia en el món del còmic, que a diferència d’altres formats artístics com el cinema o la literatura, és encara lluny de digitalitzar els seus continguts. Per Manzanera, aquesta resistència es deu al fet que “per als col·leccionistes, tenir l’objecte físic és molt important”, tot i que també apunta a les diferències entre llegir una historieta impresa i fer-ho des del mòbil: “La lectura és pràcticament la mateixa experiència, però el còmic necessita un dispositiu més gran i que es vegin bé els colors. Llegir-te un còmic veient-lo d’una manera diferent de la que el creador s’ha imaginat és bastant estrany, i és una cosa que hem de superar”.

A l’Estat espanyol ja s’han donat algunes passes cap a aquest futur: l’editorial valenciana Ediciones Babylon ha anunciat aquest octubre el llançament de Ksuki, la seva nova plataforma de lectura de còmics digitals, mentre que la gallega Sugoi Editorial estrenarà a principis de 2022 Mangaline Online. Des de Whakoom no es tanquen les portes a incloure l’experiència de lectura a la seva plataforma, tot i que encara no tenen clar el format ni els terminis: “Ens encantaria entrar en el mercat dels còmics digitals. Farem alguna cosa, segur, però encara no et puc dir quan. Des del principi ens hem imaginat tenir un botó de compra”, deixa caure Manzanera.

Manzanera: “Ens encantaria entrar en el mercat dels còmics digitals. Des del principi ens hem imaginat tenir un botó de compra”

El futur de Whakoom depèn d’assentar i optimitzar internament el model de plataforma que els ha permès sobreviure durant vuit anys. “No ens agrada treballar amb massa funcionalitats, el que busquem és millorar el que ja tenim”, confessa l’emprenedor. L’empresa va néixer el 2013 i va passar els seus primers tres anys de vida al projecte d’incubació de Barcelona Activa, de qui Manzanera assegura que “ens va salvar la vida com a empresa”.

A partir d’aquí, queden els somnis, que es materialitzen en dues grans funcionalitats. “Tenim una idea boja que ens plantegem cada any: buscar còmics a l’aplicació a partir d’una foto de la portada. Encara no hem tingut temps de planificar-lo, però ens agradaria fer-ho perquè molts números no tenen codis de barres”, comenta a MetaData el cofundador del servei. L’altra característica mencionada és la d’un mercat intern de compravenda d’exemplars de segona mà, una de les sol·licituds més demandades pels usuaris, però que els desenvolupadors no acaben de trobar-li un “encaix” dins de la plataforma: “Si ho fem, ha de ser perquè tingui sentit, perquè com més gran sigui l’aplicació, més difícil serà d’utilitzar”.