Vicepresidenta del Tech Tourism Cluster i CMO de Voxel
Col·laboració entre empreses per a una digitalització real i efectiva del sector turístic
"L’apificació sorgeixamb l’aplicació intensiva de tecnologies com el 'big data' o la intel·ligència artificial"
Sense transformació digital, el sector turístic no hauria estat capaç d’arribar fins on és ara. L’arribada d’internet i la revolució de les .com l’any 2000 van facilitar el creixement d’una indústria que avui dia és un pilar fonamental per a l’economia de molts països. I és que les eines digitals han contribuït a la millora i la garantia de seguretat de l’experiència del client, i a donar solució als grans reptes de la indústria. De cada crisi, sempre sorgeixen noves oportunitats; i després de la crisi sanitària, no hi ha cap dubte que la implementació de solucions digitals al sector turístic s’ha accelerat. Això, ha optimitzat, i molt, la dinàmica d’aquesta indústria amb molta competència i molt exigent. En aquest sentit, la col·laboració és una estratègia clau per a compartir coneixements i una oportunitat de desenvolupar-se tecnològicament que ha fet possible la continuïtat del sector.
En un context cada vegada més digital, van adquirint més protagonisme aquelles eines tecnològiques que optimitzin l’eficiència, l’agilitat, la reducció de costos operatius i també aquelles que millorin l’obtenció i el processament de dades, per garantir que l’experiència del client sigui plena i personalitzada. Precisament, segons l’estudi global Travel Technology Investment Trends d’Amadeus, el 85% dels enquestats del sector hoteler preveuen que la hiperpersonalització del servei que ofereixen podria ajudar a augmentar els seus ingressos en més d’un 5%. A més a més, el 60% dels aeroports espera implementar tecnologia biomètrica en tota l’experiència aeroportuària en els 5 anys vinents, incloent-hi la facturació, l’entrega d’equipatges, les sales VIP i l’embarcament.
"L'aposta per la innovació tecnològica és el camí que ha de seguir la indústria turística per generar més valor per al viatger"
La tecnologia, per tant, és clau per a l’avanç del sector turístic. Segons l’estudi, el 67% dels responsables de la presa de decisions del sector dels viatges esperen un augment de la inversió específica en tecnologia basada en la intel·ligència artificial, com l’aprenentatge automàtic (machine learning), els pagaments digitals o l’analítica de dades, un aspecte fonamental per a comprendre millor les preferències dels clients i personalitzar les ofertes de viatge.
Aquests són alguns exemples que reforcen la idea que l’aposta per la innovació tecnològica és el camí que ha de seguir la indústria turística per generar més valor per al viatger. En aquest sentit, la col·laboració entre les diferents empreses tecnològiques és imprescindible per donar resposta a la sempre fluctuant demanda dels usuaris i, alhora, fer possible la integració dels sistemes i l’intercanvi de dades de manera segura.
Actualment, fer el salt cap a la implementació de determinades tecnologies és més fàcil amb l’ús d’APIs (Application Programming Interface), que generen connexions entre les diferents peces de software estalviant temps, esforços i recursos. La creixent digitalització ens ha dut a la proliferació d’aplicacions i al creixement en la generació i consum de dades, que impulsen la utilització d’aquests connectors i, per tant, la col·laboració entre empreses. Així doncs, l’apificació i la popularitat d’aquestes APIs sorgeix conjuntament amb l’aplicació intensiva de tecnologies com el big data o la intel·ligència artificial.
“Les APIs generen connexions entre les diferents peces de software estalviant temps, esforços i recursos”
Precisament, és amb l’aplicació de diferents eines tecnològiques que les empreses turístiques no només poden adaptar-se de manera més eficaç als canvis del mercat i les necessitats del viatger, sinó també afavorir l’automatització dels seus processos interns i la reducció de costos. D’aquesta manera, generar aliances entre els diferents actors del sector turístic permet crear un ecosistema empresarial més preparat per oferir valor al client i alhora reforçar les empreses que el formen. Unint forces, les companyies poden accedir a recursos i coneixements que d'altra manera serien més difícils d’aconseguir i això no només beneficia les empreses individualment, sinó que també reforça el sector en conjunt.
En definitiva, cal apostar per la creació d'un ecosistema empresarial turístic més col·laboratiu i preparat per fer front als reptes de futur; i un exemple, en aquest sentit, és el Tech Tourism Cluster, que ja compta amb més de 80 empreses del sector, totes elles amb un fort component tecnològic, sigui com a fabricants o com a usuàries. La col·laboració a la indústria turística (i en molts altres àmbits) no només és una estratègia empresarial intel·ligent, sinó també una via cap a la innovació, la competitivitat i el creixement sostenible.