Membre de la junta de Tech Tourism Cluster i CEO i fundador de SIRT

Gestió de la dada: poder, governança i explotació

"Sovint no ens qüestionem que la simple possessió de la dada és poder"

Aquest 2024 s’han concentrat i accelerat de forma evident uns fets que tindran un gran impacte en les empreses durant el període 2024-2030. Europa ha fet una sèrie de passos molt importants: ha destinat una inversió directa de més de 2.000 milions d'euros en espais de dades sectorials, amb un enfocament especial en sectors com el turisme; ha aprovat cinc lleis claus en l’explotació de les dades; i les tecnologies necessàries per afavorir aquesta explotació han assolit un grau de maduresa molt alt. Tenim totes les condicions perquè l’economia de les dades pugui esclatar, però aquest esclat ha de ser intel·ligent si volem que es transformi en poder. I per tal de poder controlar aquesta potencialitat, les empreses s’han de conscienciar que si bé tenim les condicions, si no apliquem tecnologies de governança i seguretat sobre les dades, no es generarà la confiança necessària per a poder desenvolupar plenament l’economia de la dada.

En aquesta nova era de la dada i la intel·ligència artificial, sobretot a Europa -una àrea ocupada per petites i mitjanes empreses (pimes)-, el factor clau és la col·laboració empresarial, ja que sovint, per fer una bona explotació de dades es requereix unes masses crítiques que la pime de forma individual no té.

"Si no apliquem tecnologies de governança i seguretat sobre les dades, no es generarà la confiança necessària per a poder desenvolupar plenament l’economia de la dada"

El turisme és probablement un dels sectors on es pot veure més clarament com el factor de la col·laboració és la clau per aprofitar al màxim les potencialitats, ja que està molt ocupat per petites empreses que donen serveis en tota la cadena de valor del sector. Per tant, tenim fragmentació en el servei que fa que les dades també tinguin fragmentació. Quan tenim un sector amb aquestes característiques, cal col·laborar per poder fer front als reptes que ens planteja l’economia de la dada: interoperabilitat, detecció de necessitats, capil·laritat en les fonts de dades (turistes), digitalització de processos, etc.

Per finalitzar, m’agradaria fer una reflexió sobre la paraula que està al títol: poder. Sovint no ens qüestionem que la simple possessió de la dada és poder, ja que durant anys tots hem sentit la frase: “La informació és poder”. Deixeu-me que us llenci una altra mirada al voltant d’aquest concepte: realment, qui té les dades és qui té el poder? En mercats incipients (tot just comencem l'economia de la dada) aquesta afirmació és correcta, però a mesura que el mercat maduri, això canviarà, com ja ho va fer en el seu moment el mercat alimentari (pagesos vs. distribuïdors). Per tant, en aquest nou panorama s'obren un munt d'oportunitats, tant per a qui tenen dades, com per als qui no en tenen, i serà la capacitat de trobar noves formes d’explotació que afegeixin valor a les dades, les que començaran a fer canviar aquesta relació de poder al voltant de la dada.

"Serà la capacitat de trobar noves formes d’explotació que afegeixin valor a les dades, les que començaran a fer canviar aquesta relació de poder al voltant de la dada"

Així doncs, ara que tenim la tecnologia, el marc legal, una cultura de col·laboració (clústers) i coneixem les potencialitats de l’explotació de les dades, cal afrontar aquest moment empresarial. És essencial coordinar-nos entre nosaltres establint marcs de compartició (espais de dades) i focalitzant-nos en adquirir metodologies, eines de governança de dades i tecnologies de ciberseguretat per poder aprofitar al màxim les potencialitats de l’economia de la dada. La clau està a ser capaços de moure’ns ràpidament i de forma segura en aquest nou context.