Director de Programes de Digitalització i Innovació del CETT – UB i vocal del Tech Tourism Cluster

Desenvolupament del talent híbrid de futur: la revolució de la IA al sector turístic

"La IA és una oportunitat per transformar el món com ho van fer en el seu moment l'electricitat i internet"

Fa uns mesos, vaig dinar amb el vicepresident de Customer success d’una coneguda empresa de programari hoteler i em va fer la següent reflexió: “En els meus equips, treballen bàsicament perfils tècnics i perfils de negoci, i la veritat que el gap que hi ha entre aquests perfils ens costa molt poder-lo tancar perquè ni la comunicació és fluida ni els interessos són similars, necessitem perfils híbrids”. I penso que és cert. Existeix un gap entre els perfils tècnics i els de negoci a les empreses turístiques, perquè parlem de perfils especialistes, i la seva manca de competències encreuades limita la capacitat dels equips per treballar conjuntament de manera coordinada i eficaç.

Però això pot canviar radicalment; ha de canviar radicalment, i ara es presenta una bona oportunitat. El sector turístic està experimentant una transformació profunda gràcies a la revolució de la intel·ligència artificial, que com podem imaginar, ha vingut per quedar-se. Aquesta tecnologia (juntament amb el salt a la web 3.0, els nous usos de la blockchain i l’impuls de la indústria 4.0) no només està canviant la manera com les empreses operen, sinó que també està redefinint les competències i habilitats necessàries per als professionals del futur.

“La manca de competències encreuades entre perfils tècnics i de negoci limita la capacitat dels equips per treballar conjuntament de manera coordinada i eficaç”

Segons l'última enquesta global de McKinsey sobre IA, el 65% dels enquestats informa que les seves organitzacions utilitzen regularment IA generativa, gairebé el doble del percentatge de fa deu mesos. L’estudi conclou que la IA s’enlaira i comença a generar valor. Aquest creixement exponencial i la generació de valor han captat l'atenció de professionals i empresaris, plantejant la pregunta de si estem preparats per al repte d'adoptar aquesta tecnologia.

Les empreses turístiques poden utilitzar algoritmes per analitzar grans volums de dades, preveure comportaments i oferir serveis adaptats a les preferències individuals dels clients. Aquest fet requereix professionals amb habilitats analítiques avançades, però també amb una profunda comprensió del mercat i la psicologia del consumidor. A més a més, la IA està automatitzant moltes tasques administratives i operatives, alliberant així temps i recursos per a activitats més estratègiques i creatives, on dit sigui de pas, la IA també hi té molt a dir. Els professionals han de formar-se i adaptar aquestes eines en els seus processos de treball i utilitzar-les per innovar i millorar contínuament.

"La col·laboració entre institucions educatives i empreses ha de donar lloc a programes de formació innovadors que equipin els professionals amb les habilitats necessàries per navegar en un entorn cada vegada més digital i centrat en les dades"

Per això, la col·laboració entre institucions educatives i empreses ha de donar lloc a programes de formació innovadors que equipin els professionals amb les habilitats necessàries per navegar en un entorn cada vegada més digital i centrat en les dades. Programació, anàlisi de dades, anàlisi de mercats, estratègia empresarial, pensament crític i gestió del canvi són només alguns dels ingredients d'aquesta recepta per a l'èxit. I en tots ells, un element clau: la integració de la intel·ligència artificial. La IA no només és una eina potent per a optimitzar processos i generar noves propostes de valor, sinó que també representa una oportunitat per transformar el món de manera tan profunda com ho van fer en el seu moment l'electricitat o internet.

Imaginem un futur on la IA es posa al servei de la humanitat per resoldre problemes globals com el canvi climàtic, les malalties o la pobresa. Un futur on la creativitat i la innovació no tenen límits. Aquest futur no és una utopia, sinó una realitat possible si educadors i empreses s'uneixen en un esforç comú per a preparar els professionals del demà. Junts, podem construir un món on la IA no sigui una amenaça, sinó un catalitzador del progrés i del benestar social.