Director de l'àrea de 'Business Insights' de SDG Group

La intel·ligència artificial com a palanca estratègica de negoci

"La implementació de la IA no només requereix habilitats tècniques, sinó també una cultura empresa receptiva al canvi"

Ja fa moltes setmanes, si no mesos, que s'està parlant de la intel·ligència artificial i tot indica que serà una tecnologia que ha arribat per quedar-se. L'auge de la IA ha canviat profundament la manera com les empreses operen, des de la gestió de dades fins a la presa de decisions estratègiques. Aquesta transformació disruptiva requereix una comprensió profunda de les capacitats d'aquesta tecnologia i un enfocament estratègic per aprofitar-ne al màxim el seu potencial.

Moltes empreses estan immerses en l'exploració de les capacitats d'aquesta tecnologia i realitzant les primeres "proves de concepte" per comprendre els seus límits. Aquestes proves són crucials per validar la viabilitat de les solucions basades en la intel·ligència artificial i identificar les àrees de millora necessàries per a una implementació més àmplia. No obstant això, el pas següent no es limita a la simple aplicació tecnològica, sinó que requereix una visió estratègica per alinear les iniciatives de la IA amb els objectius de negoci.

"L'auge de la IA ha canviat profundament des de la gestió de dades fins a la presa de decisions estratègiques"

Com dèiem, el següent pas ha de ser més estratègic que tecnològic. Cal investigar quins processos de l'empresa poden beneficiar-se quantitativament o qualitativament de la intel·ligència artificial. Aquesta exploració estratègica ha de ser impulsada per una comprensió clara dels punts de dolor de l'organització i les àrees on la tecnologia pot generar l'impacte més gran. Això implica una col·laboració estreta entre els equips de tecnologia i els líders de negocis per prioritzar les iniciatives de la intel·ligència artificial que portaran un valor significatiu a l'empresa.

El final d’aquesta exploració estratègica ha de ser un full de ruta clar i consensuat entre les diferents àrees, i també avalat per la direcció de l’empresa. Per arribar a un bon full de ruta és essencial entendre els beneficis que ens aportarà cadascun dels projectes com els costos associats, ja que d’aquesta manera podrem prioritzar els projectes d'una forma adequada. En aquest punt és molt important combinar els coneixements de negoci i dels processos amb les necessitats i implicacions tècniques dels projectes, per poder anticipar i mitigar futurs riscos.

Una vegada identifiquem quin és el millor full de ruta i els processos on la intel·ligència artificial pot ser útil, hem de reflexionar sobre si estem preparats com a organització per afrontar aquest canvi. En aquesta transformació, la tecnologia serà important, però la gestió del talent humà serà encara més rellevant. La implementació de la intel·ligència artificial no només requereix habilitats tècniques, sinó també una cultura empresarial receptiva al canvi i la innovació. La creació d'un entorn on els empleats se sentin capacitats i motivats per abraçar les noves tecnologies és fonamental per a l'èxit a llarg termini.

"Cal una col·laboració estreta entre els equips de tecnologia i els líders de negocis per prioritzar les iniciatives de la intel·ligència artificial que portaran un valor significatiu a l'empresa"

Des d'una perspectiva de gestió del canvi és recomanable treballar en paral·lel projectes tecnològicament ambiciosos amb anàlisis més concrets que ajudin a les àrees menys tècniques de l'empresa a comprendre els beneficis de la tecnologia i a generar insights rellevants durant el procés d'implementació. Això implica tenir dues visions en paral·lel, les llums llargues per seguir el full de ruta, però a la vegada les llums curtes per ajudar a les àrees de negoci a treure profit de la tecnologia des del primer dia.

Des de SDG Group hem creat una proposta de valor que aborda totes les visions possibles, començant per un disseny i execució de solucions tecnològiques, passant per la utilització de metodologies que engloben el coneixement de negoci i tècnic per acompanyar en la creació d’una estratègia d’intel·ligència artificial que ajudi les empreses a optimitzar els processos i a prendre millors decisions, i per acabar posant a les persones al centre involucrant a tota l’empresa en aquest canvi, ja que creiem que la millor manera de gestionar el canvi és sentir-se part d’aquesta transformació.