Assessor del creixement i autor del llibre 'Creix i prospera'

Com convertir-te en una empresa rebel

"Els innovadors han de preveure les necessitats dels clients i crear productes i serveis que les satisfacin"

L'any 1969, l’empresa nord-americana General Motors sorprenia l'audiència amb un anunci titulat Algun dia, les carreteres diran als cotxes on anar en què explicava que estava treballant en un sistema de navegació que permetria deixar enrere els mapes i deixar-se guiar per la tecnologia. Et sona? Avui, en plena eclosió de la intel·ligència artificial, això ens pot semblar antiquat, però aquest anunci mostrava un canvi de paradigma en la mobilitat que encara avui estem experimentant i que, avui dia, segueix evolucionant. Així com la introducció dels dominis a internet va eliminar la barrera de saber-se adreces IP, els sistemes de navegació han eliminat la barrera de saber llegir un mapa o conèixer el teu entorn, amb les conseqüències positives i negatives que això comporta.

En tot cas, com a empresaris, aquesta perspectiva ens mostra el camí a seguir si volem seguir sent rellevants i valuosos en el món que ve. I ho fa amb aquests tres consells.

"Les empreses han de ser capaces de mirar més enllà dels anys vinents per dibuixar tendències a molt llarg termini que permetin adaptar-se als canvis amb agilitat"

El primer diu que cal trencar amb les jerarquies absurdes. General Motors preveia l'any 1969 una transformació en la relació de cotxes, conductors i carreteres, i això no el va aturar. Si el cotxe (i el conductor) perdien el control, podia ser que la seva pròpia empresa quedés apartada de la mobilitat futura, però això no la va aturar. En un món canviant, les empreses han de ser capaces de mirar més enllà dels anys vinents per dibuixar tendències a molt llarg termini que permetin adaptar-se als canvis amb agilitat, sense quedar subjectes a jerarquies basades en el "sempre s'ha fet així" que no afegeixen valor al client ni a l'empresa.

El segon se centra a crear un caos controlat. L'anunci de General Motors proposava una relació simbiòtica entre cotxes i carreteres, trencant la jerarquia actual (conductor > cotxe > carretera) per introduir una aparent anarquia, on el conductor encara mantenia el control sobre l'objectiu. A l'empresa, això ho traduiríem com promoure un caos controlat (en lloc d'un ordre perfecte) que permeti experimentar amb noves idees, promoure el risc i incentivar la innovació inesperada.

Finalment, el tercer reclama: no escoltis tant el client, parla-hi! Deia Henry Ford que "si hagués demanat als clients què volien, haurien dit un cavall més ràpid". I aquesta és el principi que segueix l'anunci de General Motors que, lluny de només escoltar al client, s'atreveix a plantejar un futur nou, amb la certesa que els clients sovint no tenen una idea clara del que volen fins que veuen el producte o servei final. Per tant, els innovadors han de ser capaços de preveure les necessitats dels clients i crear productes i serveis que satisfacin aquestes necessitats.

"Els innovadors han de ser capaços de preveure les necessitats dels clients i crear productes i serveis que satisfacin aquestes necessitats"

En definitiva, l'anunci de General Motors de 1969 és una inspiració per a les empreses que pensen en gran i actuen en petit perquè volen liderar el futur de la mobilitat.

L'anunci de General Motors del 1969 no només és una predicció del futur, sinó també una guia per a empreses rebels que volen desafiar les normes i prosperar en un món imprevisible.