La flota de busos de Barcelona integra la IA per millorar l’eficiència operativa

Els projectes AIDA i AI4BUS portaran al servei d’Aerobús i a les línies regulars del transport públic un model predictiu i d’optimització per cobrir les necessitats en cada moment

Categories:

Redacció

Ambdós projectes incorporen l’ús de dades contextuals com la meteorologia, esdeveniments a la ciutat i variables socioeconòmiques
Ambdós projectes incorporen l’ús de dades contextuals com la meteorologia, esdeveniments a la ciutat i variables socioeconòmiques | Aerobús

La Secretaria de Polítiques Digitals del Departament d’Empresa i Treball, l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i el centre tecnològic Eurecat han presentat aquest dijous els resultats d’una prova de concepte sobre una eina d’intel·ligència artificial (IA) que permet analitzar i preveure la demanda de l’Aerobús i ajustar la flota de vehicles necessària a cada moment, amb l’objectiu de planificar i millorar els sistemes de transport públic metropolità de la capital catalana.

El projecte AIDA, impulsat pel Centre of Innovation for Data tech and Artificial Intelligence (CIDAI) i desenvolupat en el marc de l’Estratègia d’Intel·ligència Artificial de Catalunya que impulsa el Govern, busca una solució per contribuir a una millor de l’eficiència operativa en funció de la demanda del servei dels autobusos de l’aeroport amb solucions innovadores basades en IA i dades. El model combina la predicció de la demanda a curt i mitjà termini amb un model d’optimització per fer una estimació de la flota de vehicles necessària per cobrir les necessitats en cada moment.

Per altra banda, també s’ha presentat una iniciativa de col·laboració anomenada AI4BUS, on han participat l’AMB i Eurecat a través del CIDAI, que vol transformar el model de gestió del transport públic a través d’anàlisis de dades i el desenvolupament de models d’IA per aconseguir models predictius avançats per anticipar l’ocupació dels autobusos i incidir en l’optimització de freqüències de pas per millorar l’eficiència operativa. AI4BUS és el resultat de continuïtat del projecte AIDA, però, en aquest cas, les solucions es desplegaran a les línies regulars de transport públic de l’AMB.

Ambdós projectes incorporen l’ús de dades contextuals com la meteorologia, esdeveniments a la ciutat i variables socioeconòmiques, així com la implementació d’un demostrador amb dades reals per validar els resultats en un entorn operatiu. “La IA és una realitat que ja està transformant la nostra manera de treballar al servei públic i, concretament, per planificar la mobilitat metropolitana”, ha explicat el director de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Joan Maria Bigas, “cal destacar els tres grans beneficis per a la ciutadania, com la millora de la informació, la millora de la gestió dels tràmits i la millora de la prestació dels serveis públics”.