Els autobusos de Barcelona s’equipen amb IA per capturar els vehicles que ocupen el carril bus
El sistema intel·ligent és capaç de detectar quins transports estan autoritzats a passar-hi i actualment es troba en fase de proves
Categories:
Un dels fets habituals de Barcelona és veure com vehicles no autoritzats envaeixen el carril bus per fer avançaments, esquivar el trànsit o fer una parada. A partir d’ara, els autobusos de la capital catalana incorporen un nou sistema d’intel·ligència artificial (IA), de Hayden IA, que detecta qui ocupa aquest carril. La iniciativa, impulsada per l’Ajuntament de Barcelona i amb la col·laboració de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) i la Fira de Barcelona, està en funcionament en quatre vehicles de les línies H12 i D20.
El sistema consta de càmeres instal·lades a la part davantera de l'autobús, capaces de distingir taxis i altres transports autoritzats, i actualment el projecte es troba en fase de prova. Ara per ara, totes les matrícules apareixen borroses per protegir les dades dels conductors, però, un cop s’acabi implementant, només llegirà aquelles dels infractors. A més, l’última decisió comptarà sempre amb el factor humà, qui haurà de supervisar el procés i comprovar que realment s’ha comès una infracció.
De moment, no s’està multant als conductors que ocupen el carril bus amb aquest sistema i l'única forma de sancionar-los és amb un cotxe de TMB que fotografia, a través d’un treballador i d’un sistema molt més rudimentari, aquestes ocupacions de carril bus. De fet, es posen de mitjana unes 1.500 multes al mes d’aquest tipus i el nou mètode equipat d’IA ja ha detectat 2.500 infraccions tan sols el mes de maig, tot i que s’hauria de comprovar si totes les registrades són correctes.
L’objectiu d’aquesta mesura és millorar el servei de bus i la seguretat, ja que els vehicles que envaeixen el carril bus afecten tota la velocitat comercial i la seguretat viària de la ciutat, a més de fer de l’accés i la sortida un perill i una missió impossible per a les persones amb mobilitat reduïda. Aquesta iniciativa, la qual la prova pilot es va iniciar el febrer i es vol allargar fins a l’agost, ja és un èxit a diferents ciutats dels Estats Units amb el sistema de Hayden IA com Nova York, Los Angeles o Washington D. C.; on s’ha augmentat la velocitat dels busos i s’han reduït les col·lisions.