Educació estudiarà ampliar la prohibició dels dispositius digitals a totes les etapes
La proposta enduriria la mesura actual, que deixa llibertat a l’ús d’eines tecnològiques a l’ESO amb fins pedagògics, i limitaria les pantalles a infantil
Categories:
El Departament d'Educació es planteja ampliar la prohibició del mòbil a l'aula a totes les etapes educatives i restringir l'ús de pantalles a infantil, motiu pel qual ha encarregat a la nova Comissió per una Digitalització responsable que avaluï l’enduriment de les mesures. Actualment, no es permet l'ús del telèfon ni a infantil ni a primària, però sí a secundària amb finalitats educatives.
La proposta, presentada per la consellera d’Educació, Esther Niubó, pretén incloure l’ESO en el pla actual i ampliar la prohibició a dispositius digitals i les pantalles en general, especialment a infantil. La consellera ha explicat que aquesta necessitat sorgeix del fet que des de la pandèmia s'han adquirit molts dispositius digitals als centres escolars i s'ha ampliat el seu ús, però ha trobat a faltar una anàlisi sobre el com s'han anat aplicant aquestes noves tecnologies.
En aquest sentit, ha plantejat que hi ha matèries que es fan "de manera gamificada", com poden ser les matemàtiques i la lectura, i ha plantejat avaluar si això és positiu o no pedagògicament. Niubó ha volgut fer valdre les oportunitats que poden oferir aquests recursos digitals, però ha insistit que també poden plantejar efectes negatius. Per això, ha dit que s'ha de garantir un entorn "segur i saludable" per als alumnes, així com garantir l'equitat per a totes les famílies.
La comissió encarregada d’estudiar la proposta està formada per professionals de diferents àmbits de treball que coneixen els efectes dels usos dels dispositius i entorns digitals i les seves conseqüències; i per professionals dels àmbits socioeducatius que coneixen l'ús que es fa de les pantalles i dels entorns digitals en el context escolar i també sobre l'alfabetització digital.
El treball d'aquesta comissió finalitzarà el juny i el resultat seran dues guies de bones pràctiques per als centres i per a les famílies.