El Govern anuncia la creació del Pacte Nacional per al Talent Digital per doblar el nombre de professionals digitals al 2030

Catalunya té fins a 9.000 llocs de feina TIC no coberts i l’objectiu principal és quadrar l’oferta i la demanda, potenciant la presència femenina dins les companyies

Categories:

Redacció

En les pròximes setmanes es crearà el grup de treball, amb els diferents actors del sector, i veurà la llum a finals d’any
En les pròximes setmanes es crearà el grup de treball, amb els diferents actors del sector, i veurà la llum a finals d’any | Arlington Research (Unsplash)

El Govern de la Generalitat de Catalunya ha anunciat aquest dijous, 29 de maig, la creació del Pacte Nacional per al Talent Digital en un acte on també s’ha presentat les dades del segon Baròmetre DonaTIC, l’informe que analitza la presència femenina al sector TIC a Catalunya. Aquest pacte, que es començarà a treballar aquest mes de juny i es presentarà a finals d’any, té com a objectiu principal doblar el nombre de professionals digitals i aconseguir que la meitat d’aquestes incorporacions siguin dones per cobrir la demanda de talent l’any 2030.

Durant la presentació, el conseller d’Empresa i Treball, Miquel Sàmper ha exposat que l’objectiu és fer un acord transversal, de la mà de les empreses, entitat i experts del sector. “Tenim fins a 9.000 llocs de feina no coberts i hem de quadrar l’oferta i la demanda”, ha detallat. Per fer-ho, es contemplen determinades línies de treball com el foment de les vocacions STEM, la promoció del talent, l’atracció i retenció, la formació de professionals i l’adaptació a les tecnologies punteres. Alhora, visibilitzar referents femenins com els premis DonaTIC o en l'àmbit escolar, com els que ja es treballen amb la GSM o la Young IT Girls.

El conseller ha detallat que en les pròximes setmanes es crearà el grup de treball interdepartamental, per posteriorment anar superant els tràmits parlamentaris i acabar veient la llum a finals d’any. “El sector tecnològic és un motor de creixement econòmic i d’ocupació de qualitat”, ha reivindicat, “la bretxa entre l’oferta i la demanda de talent digital pot afectar el seu desenvolupament i creixement i, en definitiva, l’activitat productiva i econòmica a Catalunya”. En concret, el sector digital representa gairebé el 10% del PIB català, ocupant a més de 160.000 persones, i en l’últim any ha crescut un 20%.

Els treballs per elaborar el Pacte Nacional per al Talent Digital estarà liderat i coordinat des del Departament d’Empresa i Treball a través de la Secretaria de Polítiques Digitals, en què participaran, diferents secretaries i direccions generals. També departaments com Educació i Formació Professionals, Universitats i Recerca, Presidència, Igualtat i Feminismes i Cultura; a més d’altres entitats del sector empresarial com patronals i cambres, administracions locals, diputacions, associacions, col·legis professionals i fundacions tecnològiques.

Els valors com a retenció de talent

La jornada de presentació del Pacte Nacional per al Talent Digital ha tingut lloc una taula rodona sobre El talent digital: reptes i oportunitats per al futur de Catalunya. Conduïda i moderada per la directora general d’Economia i Societat Digitals, Sandra Ruiz, han participat la directora del Sector Públic de Catalunya i Sanitat de Sopra Steria, Sònia Cañizares; el director de Vodafone a Catalunya, Àlex Carballo; la cofundadora i directora general de Rolldbox Games, Conxi Pérez; i el director general i fundador de Sateliot, Jaume Sanpera.

“El repte principal és captar, però sobretot retenir, el talent”, ha puntualitzat Carballo, alhora que ha afegit que “aquests perfils ja no es conformen a treballar en empreses sense propòsit i això fa que ens hàgim de reinventar constantment per ser més efectives”. Conxi Pérez ha recordat que en el seu sector, el dels videojocs, és tan important atraure com aprendre i actualitzar-se per estar al dia: “No només ens hem de fixar en l’activitat en sí, sinó que també en el propòsit o l’entorn de la companyia”.

Sònia Cañizares i Jaume Sanpera, per la seva banda, han posat el focus en Catalunya, especialment Barcelona, com punt d’atracció de professionals digitals. “La gent vol venir aquí, a Europa, Catalunya, Barcelona i una de les realitats és que la cultura del benestar ha canviat”, ha comentat el director general i fundador de Sateliot, “la gent ara busca flexibilitat i altres atractius, a part dels bons salaris”. Per Cañizares, l’atractiu de la capital catalana s’ha convertit també en una arma de doble tall. “La gent vol venir, però també els hubs tecnològics, i per això tenim molta necessitat i pocs perfils per poder treballar”, ha reivindicat detallant que una de les coses que han de fer les organitzacions és “ser més atractius i enamorar als treballadors”.