Tres de cada quatre professionals TIC experimenta esgotament laboral
L’alta càrrega de feina, els terminis ajustats i la manca de recursos són les principals raons d’uns impactes negatius de què el 47% de professionals responsabilitza la direcció
Categories:
Les ocupacions tecnològiques es troben entre les millor pagades i les més demandades a Catalunya, però això no eximeix els seus professionals de patir males condicions dins dels entorns laborals. Segons una enquesta elaborada per l’associació de professionals ISACA, el 73% dels treballadors TIC a Europa han experimentat estrès o esgotament laboral durant les seves jornades, una problemàtica derivada fonamentalment de l’alta càrrega de feina (61%), dels terminis ajustats (44%) i de la manca de recursos (43%).
Els problemes interns que els professionals del sector experimenten s’associen en gairebé la meitat (47%) dels casos a una direcció que no els dona suport o que no funciona com caldria, segons opinen els prop de 8.000 treballadors enquestats. A aquestes qüestions se’ls sumen obstacles externs, com la falta d’habilitats del sector, que incrementa la càrrega de feina dels empleats actuals. “Queda clar que els qui treballen en el sector TIC gaudeixen de les seves funcions, però es veuen obligats a arribar als seus límits per la persistent esquerda d’habilitats, la manca de finançament i un sector exigent en ràpida evolució”, valora la responsable de la iniciativa SheLeadsTech d’ISACA a Europa i el Regne Unit, Sarah Orton.
L’estudi corrobora la mobilitat professional com un tret característic del sector tecnològic, amb un 43% dels enquestats que confirma que ha decidit buscar una altra feina perquè gaudeixen la capacitat de resoldre problemes amb creativitat. D’entre les persones consultades, un 68% assegura que ha rebut promocions o augments de salari en els darrers dos anys, probablement per la voluntat de les empreses de retenir el talent.
Alta especialització i manca de mentoria
Quan són preguntats pels principals desafiaments que han d’afrontar les persones que volen dedicar-se a la indústria TIC, les principals respostes giren al voltant de les habilitats: un 35% cita la necessitat de tenir més coneixements tècnics, un 31%, l’alt ritme a què evolucionen les tecnologies, eines i millors pràctiques, i un 30% assenyala concretament les habilitats més especialitzades. Des d’una perspectiva més laboral, l’equilibri entre la feina i la vida personal (26%), la manca d’experiència pràctica (23%) i la necessitat d’haver de fer multitasking (21%) són altres raons adduïdes pels enquestats. Des d’ISACA remarquen específicament que gairebé un quart (24%) dels professionals troba a faltar mentoria i orientació en el moment d’entrar en el sector, una guia que només reben el 15% dels treballadors, però que el 76% considera que són importants.
Davant d’aquest context, el director d’estratègia global d’ISACA, Chris Dimitriadis, considera que “amb una demanda tan alta d’empleats qualificats, a les empreses els interessa, i és el camí correcte, assegurar-se que els treballadors del sector tecnològic sentin suport, motivació i implicació”. Això s’aplica als professionals més joves, que “canvien de feina a un ritme molt més alt”, cosa que evidencia “la necessitat de millorar les estratègies de retenció” que passen per “vies clares de creixement personal i un enfocament en l’equilibri entre la vida laboral i personal”. Però també als empleats més sèniors, els quals “han de rebre el suport que necessiten per mantenir el seu compromís i continuar aportant la seva experiència”. En aquestes línies, Orton proposa diverses mesures a les empreses del sector: “Mitjançant la creació de programes de tutoria, la inversió en formació i certificacions i l’establiment de programes de nivell inicial més accessibles, alleugeraran els punts dèbils habituals i milloraran les àrees de realització i satisfacció dels empleats”. Unes accions que poden ajudar a consolidar equips “més motivats, productius, inclusius i equitatius” que, al seu torn, “generaran resiliència cibernètica”.