La URV desenvolupa un sistema que monitora l’estat d’atenció al volant
El prototip fa servir un radar i la superfície FSS per detectar aquells moviments que el conductor fa quan està distret
Categories:
Investigadors del grup de recerca NEPHOS de la Universitat Rovira i Virgili (URV) ha desenvolupat un prototip capaç de monitorar l’estat d’alerta dels conductors i avisar-los en el cas que no prestin atenció a la carretera. El sistema funciona amb un radar instal·lat al para-sol del conductor, que emet i detecta ones electromagnètiques. A més a més, al reposacaps hi ha dues superfícies FSS (Frequency Selective Surface) a banda i banda i controla quan es mou el cap a dreta o esquerra.
A través de proves experimentals, en repòs i en marxa, un algoritme identifica l’estat d’atenció basant-se, principalment, amb la freqüència dels moviments. “Quan condueixes, normalment, mires endavant, amb petits canvis en la direcció del cap per mirar els miralls i els laterals; els moviments són diferents quan estàs distret”, explica l’investigador del Departament d’Enginyeria Elèctrica, Electrònica i Automàtica de la URV, Farid Morabet.
La senzillesa d’aquest sistema, segons els creadors, és un dels grans avantatges respecte als sistemes convencionals. Fins ara, molts usaven una càmera que enregistrava el conductor i, en aquest cas, com que no té imatges, es descarta els problemes en la gestió dels drets i privadesa, alhora que se simplifica el maquinari. Per altra banda, no depèn de condicions de lluminositat ni és vulnerable a interferències acústiques.
Pel que fa a la seva aplicació, els investigadors asseguren que encara falten moltes proves de camp i un llarg procés de validació per tal que s’acabi implementant. En paral·lel, ja estan treballant en altres mètodes amb les superfícies FSS dins de l’àmbit automobilístic com el reconeixement de gestos més complexos del conductor o una millora en l’autonomia de les persones amb mobilitat reduïda.