La Comissió Europea multa Apple i Meta per incomplir la Llei de Mercats Digitals

L’òrgan executiu sanciona els creadors de l’iPhone per no facilitar alternatives fora de l’App Store, mentre que a la matriu de Facebook i Instagram se l’acusa de seguir amb el seu model de “consentir o pagar”

Categories:

ACN

L’ens europeu imposa unes multes de 500 milions d’euros a Apple i 200 milions a Meta per infringir la llei que va entrar en vigor el 2024
L’ens europeu imposa unes multes de 500 milions d’euros a Apple i 200 milions a Meta per infringir la llei que va entrar en vigor el 2024 | Bangyu Wang (Unsplash)

La Comissió Europea ha anunciat aquest dimecres una multa de 500 milions d’euros a Apple i de 200 milions a Meta per infringir la Llei de Mercats Digitals (DMA) europea. Per una banda, s’acusa Apple d’incomplir l’obligació d’oferir als desenvolupadors d’aplicacions que distribueixen els seus productes a través de l’App Store la possibilitat d’informar gratuïtament els usuaris d’ofertes alternatives fora d’aquesta plataforma de compres. Per altra banda, l’òrgan executiu de la Unió Europea (UE) sanciona Meta per no complir la normativa introduïda el novembre de 2023, que consisteix en l’obligació d’oferir als consumidors la possibilitat d’escollir un servei que utilitzi menys dades personals, amb el seu model de “consentir o pagar”.

“La DMA exigeix als 'guardians' permetre als desenvolupadors promocionar i oferir directament productes seus fora de l'App Store i, per exemple, col·locar enllaços dins la plataforma de compres cap a altres canals on els usuaris puguin obtenir subscripcions més barates”, s’apunta des de la UE. Tot i fer algunes modificacions, l’ens europeu considera que encara imposa restriccions tècniques i comercials. Per això, a més de la sanció econòmica, ordena a la companyia eliminar aquestes barreres. En cas de no fer-ho en els pròxims 60 dies, s’exposa a noves multes.

Pel que fa a Meta, matriu de Facebook i Instagram, el 2023 la Comissió Europea va batejar el model publicitari de l’empresa com a “consentir o pagar”, ja que oferia dues opcions als seus usuaris: una subscripció a canvi de no veure anuncis o una versió gratuïta amb publicitat personalitzada usant les dades personals. La sanció de 200 milions es deu al fet que “no oferia als usuaris l’opció específica requerida d’optar per un servei que utilitzi menys dades personals, però que fos, a la vegada, equivalent al servei amb publicitat equivalent”. Com succeeix amb Apple, el termini per aplicar els canvis és de dos mesos.

Cal recordar que la Llei de Mercats Digitals va entrar en vigor el març de 2024 i té com a objectiu regular la competència en el mercat digital de la Unió Europea. Aquesta afecta sis grans companyies tecnològiques: Apple, Alphabet –matriu de Google–, Meta, Amazon, Microsoft i ByteDance –matriu de TikTok–; considerades com els “guardians” dins del sector. Amb aquesta llei, Brussel·les pot imposar multes de fins al 10% de la facturació global de cada empresa i arribar al 20% si es produeixen infraccions de forma reiterada.