Nova oposició al model de ‘pagar o consentir’ de Meta: Protecció del Consumidor el qualifica de “pràctiques enganyoses”
L’entitat europea acusa la multinacional de “confondre” els usuaris fent servir la paraula “gratuït” i considera que els “obliga a acceptar” que generi ingressos amb les seves dades personals
Categories:
El nou model de negoci de Meta a Europa per a Facebook i Instagram, estrenat el passat octubre i basat en pagar una quota mensual o consentir anuncis personalitzats i l’entrega de dades personals, no deixa d’acumular acusacions per part dels legisladors europeus. Després del posicionament en contra del Comitè Europeu de Protecció de Dades (CEPD) i l’acusació d’incumplir la Llei de Mercats Digitals de la Comissió Europea, ara és la Xarxa de Cooperació per a la Protecció del Consumidor (CPC) la que qualifica el moviment de “pràctiques enganyoses”, ja que l'empresa no ofereix prou informació als consumidors per entendre “les implicacions” de la seva decisió.
La investigació de la Xarxa CPC va començar el 2023, amb l’entrada en vigor del nou model de negoci de Meta, i s’ha allargat fins ara, quan l’entitat ha enviat una carta, coordinada per la Comissió Europea, on s’acusa l’empresa de no respectar les directives sobre pràctiques comercials deslleials i sobre clàusules contractuals abusives. Cal destacar que Meta acumula diverses sospites i investigacions en marxa per aquest mateix moviment: el ja mencionat incompliment de la Llei de Mercats Digitals, un procés sobre la seva compatibilitat amb la Llei de Serveis Digitals i una avaluació per part de la Comissió de Protecció de Dades vinculada al Reglament General de Protecció de Dades (RGPD).
En el cas en qüestió, la CPC, liderada per la direcció general francesa de Competència, Consum i Prevenció de Fraus, apunta Meta va “confondre” els usuaris fent servir la paraula “gratuït” per referir-se als usuaris que no volien subscriure's a les plataformes. “Meta els obliga a acceptar que l'empresa pugui generar ingressos a través de les seves dades personals”, apunta la investigació. Al mateix temps, consideren que la multinacional nord-americana emprava termes “imprecisos” com per exemple ‘la teva informació’ quan en realitat es referia a les ‘dades personals’ dels usuaris. En paral·lel, les autoritats critiquen que Meta “pressionés” als consumidors que feien servir Facebook o Instagram sense pagar a acceptar una sèrie de condicions, sent conscients que les plataformes “sovint constitueixen una part significativa de la seva vida social”.
Després d’aquesta acusació, Meta té temps fins a l’1 de setembre per respondre l’avís de la CPC i de la Comissió Europea i proposa solucions als problemes assenyalats. En cas que no adoptés les mesures necessàries, les autoritats podrien prendre “accions correctores, incloses sancions”, les quals es podrien sumar a les multes per incompliment de la Llei de Mercats Digitals, que podrien arribar fins al 10% de la seva facturació anual, sempre que la multinacional no sigui capaç de satisfer la CE amb les seves respostes.