La innovació digital de les empreses no depèn només dels CIO
El lideratge i acompanyament dels directors de tecnologia dins de les organitzacions és més efectiu quan s’incorpora els altres directius en els processos i decisions tecnològiques
Categories:
La innovació és percebuda com un valor positiu, perseguit i defensat amb orgull per qualsevol empresa a qui preguntis. Tanmateix, la implementació de noves tecnologies dins d’una corporació no sempre s’efectua amb encert, necessitat o adequació a les característiques de l’entitat. D’aquí sorgeix el rol del director de tecnologia o CIO, un càrrec que acumula tanta importància com per justificar un informe anual com és l’Agenda del CIO per al 2025 de Gartner, presentada aquest dimarts a Barcelona. Un document basat en entrevistes amb més de 4.200 executius d’arreu del món que deixa una cosa clara: la transformació digital exitosa és aquella que no recau únicament en mans del CIO, sinó que implica en la direcció i execució de projectes tecnològics a tota l’organització sencera.
El discurs de la consultora tecnològica es basa en les dades extretes de l’informe, basat en converses no només amb directors de tecnologia (més de 3.100), sinó també d’altres càrrecs executius (uns 1.100). En global, només el 48% de les iniciatives digitals de totes les empreses enquestades aconsegueixen complir o superar els objectius establerts (en forma de resultats comercials), però hi ha un segment d’empreses que són capaces d’elevar aquesta xifra fins al 71%. Són les companyies que compten amb directius que Gartner cataloga com a avantguarda digital, un tipus de CIO que l’estudi va identificar per primera vegada l’any passat que multipliquen per entre 1,5 i 2 els resultats de la resta de directors de tecnologia.
I què diferencia aquests directius de la resta de persones al càrrec? Segons Gartner, la seva estratègia es basa en dos grans principis: compartir la responsabilitat, de principi a fi, de les decisions tecnològiques amb la resta d’alts càrrecs de l’empresa, i democratitzar les capacitats digitals de l’equip prenent un rol de codirecció. “Els directors de tecnologia, més enllà de les operacions, tenen un rol clau en l’estratègia de transformació a les organitzacions. Alinear punts de vista és essencial per avançar i per dinamitzar l’ecosistema digital i la col·laboració publicoprivada a Catalunya”, ha valorat el secretari de Telecomunicacions i Transformació Digital de la Generalitat de Catalunya, Albert Tort, durant la presentació de l’informe.
Formació, acompanyament i colideratge
La manera com s’assoleix aquesta filosofia cooperativa passa, segons l’Agenda del CIO, per quatre accions principals. La primera d’elles és la promoció de plataformes digitals aptes per a usuaris bàsics, que permetin impulsar la innovació alhora que milloren l’eficiència operativa i, de retruc, ajuden les empreses a mantenir l’avantatge competitiu. És una de les línies per què més aposten els CIO enquestats: fins a un 80% planeja fer inversions en capacitats bàsiques com la ciberseguretat, la intel·ligència artificial generativa, les tecnologies d’integració (API) i la intel·ligència empresarial i anàlisi de dades durant el 2025. En segon lloc, es troba el foment de la consciència arquitectònica, que suposa incorporar la resta de càrrecs directius en les decisions d’àmbit tecnològic mentre se’ls assessora en qüestions com la gestió de proveïdors o la ciberseguretat. Ara per ara, només un 17% dels equips d’arquitectura empresarial de les empreses consultades ensenyen a altres parts de l’empresa la seva metodologia, la qual cosa suposa nous obstacles innecessaris. És un dels àmbits on hi ha més divergència entre els CIO que l’informe qualifica d’avantguarda digital i la resta: el 80% dels primers prioritzen canvis en els processos i maneres de treballar del departament TIC perquè les àrees de negoci puguin ser més àgils, unes accions per què només aposten el 30% dels del segon grup.
La tercera actuació que Gartner subratlla com a important és el desenvolupament d’habilitats tecnològiques entre tots els treballadors de l’empresa, i no només en aquells que componen el departament TIC. Qüestions com ara la formació directa, el desenvolupament de lideratge digital en àrees específiques de negoci, la creació de comunitats de pràctica o, més concretament, la millora en la interacció amb eines d’IA són alguns dels exemples que es plantegen. Gairebé el 65% dels CIO d’avantguarda digital ajuden les àrees de negoci a identificar quines són les necessitats digitals que tenen, en comparació amb un 22% de la resta de directors de tecnologia. Un procés que, a la inversa, també cerquen activament aquells directius no tecnològics que busquen formar part d’aquesta avantguarda digital com a empresa. Finalment, la darrera acció proposada per l’informe és la incubació i ampliació de la innovació empresarial a través de tecnologies emergents com la IA, plataformes de desenvolupament de baix codi (low code) o sense codi (zero code) i les plataformes al núvol.