Catalunya, sota la mitjana internacional en matemàtiques a 4t de primària

El Principat suma una puntuació de 489 punts al TIMSS, 25 per sota de la mitjana europea i l’equivalent a la posició 40 dels 60 països analitzats

Categories:

RedaccióACN

Els alumnes de 4t de primària catalans mostren millors resultats en ciències que en matemàtiques, però en tots dos àmbits se situen en la part baixa de la classificació global
Els alumnes de 4t de primària catalans mostren millors resultats en ciències que en matemàtiques, però en tots dos àmbits se situen en la part baixa de la classificació global | Anna Berga (ACN)

Un 41,8% dels alumnes catalans de 4t de primària tenen un nivell baix (29,9%) o molt baix (11,9%) de matemàtiques, segons l'Estudi Internacional de Tendències Matemàtiques i Ciències 2023 (TIMSS) de l'Associació Internacional per a l'Avaluació del Rendiment Educatiu (IEA). L'alumnat català obté una puntuació mitjana global de 489 punts i se situa en la part baixa del rànquing internacional, equivalent a la posició 40 de 60, que ocupa Bèlgica. Els alumnes catalans se situen a 25 punts de la mitjana de la Unió Europea (514), a 36 de la de l'OCDE (525) i a 9 de la de l’estat espanyol (498).

La puntuació obtinguda per Catalunya assenyala que l’alumnat és capaç d’aplicar coneixements matemàtics bàsics en situacions senzilles. Més enllà dels qui tenen un nivell baix o molt baix, el percentatge més alt (37,6%) tenen un nivell intermedi, el 17,5% un nivell alt i només un 3,3% un nivell avançat.

Si s'aplica la variació pel gènere, les dades mostren que les alumnes catalanes obtenen 17 punts menys que els nens (481 d'elles per 498 d'elles). Pel que fa als nivells de rendiment, si bé l'intermedi és el més freqüent en ambdós gèneres, en el nivell alt els nens superen en 6,2 punts percentuals a les noies (20,7% versus 14,5%). En l'extrem superior, on es troba l'alumnat extraordinari, els alumnes doblen les alumnes (4,4% versus 1,9%). En el nivell molt baix, són les noies les que superen en 3,6 punts percentuals als nois, però, així i tot, no arriben al màxim desitjable de no assoliment, situat en el 15%.

Catalunya és la tercera comunitat autònoma amb pitjors resultats en matemàtiques, només per davant de Canàries i Balears

Amb 489 punts, Catalunya és la tercera comunitat espanyola amb pitjor puntuació de l’estat, només per davant de les Canàries (485) i les Balears (473). En la part alta de la classificació se situen Castella i Lleó (522), Astúries (520) i Madrid (519). A escala internacional, la puntuació de Catalunya és equiparable a la de Bèlgica, i se situa per sobre de Kazakhstan, França, Montenegro, Macedònia del Nord, Qatar, Bahrain, Kosovo, Bòsnia Hercegovina, Xile, Uzbekistan, Jordània, Oman, Iran, Aràbia Saudita, Brasil, Marroc, Kuwait i Sudàfrica. L’estat espanyol en conjunt ocupa la 35a posició, amb un 9,8% dels alumnes tenen un nivell molt baix, un 28% baix, un 36,9% intermedi, un 21,1% alt i un 4,2% avançat. A l’altre extrem del rànquing es troba Corea del Sud, que encapçala la classificació amb 594 punts, seguida del Japó (591) i Lituània (561).

Millors en ciències, però sota la mitjana espanyola i europea

Els resultats en ciències a Catalunya són més optimistes que els de matemàtiques, però el país continua situant-se en la part baixa de la taula. En aquest segment, el Principat obté una mitjana global de 502 punts, assolint el nivell intermedi en l’escala de rendiment. L'alumnat d’aquest nivell coneix i aplica conceptes científics sobre plantes i animals, i té coneixements bàsics sobre la salut humana, les propietats de la matèria, l'energia i la llum, i mostra una comprensió bàsica de la superfície de la Terra. En aquest cas, no s’observen diferències rellevants entre gèneres.

Catalunya obté una puntuació de 502 punts en ciències, dos punts per sota de la mitjana espanyola, 11 de la mitjana de la UE i 24 de la mitjana de l’OCDE

Pel que fa al rendiment, un 9,1% molt baix té un nivell molt baix en ciències, un 24,9% baix, un 40,2% intermedi, un 21,9% alt i un 3,9% avançat. En total, el 34% de l’alumnat català no assoleix el nivell intermedi, xifra que en el conjunt de l’OCDE és del 25,3% i a l’estat espanyol, del 33,1%. De fet, Catalunya és una de les quatre comunitats que se situen per sota d’aquesta xifra, en un rànquing liderat per Astúries (528 punts) i tancat per les Balears (485).