De la prevenció d’emergències al control de la qualitat de l’aire: usar la IA per una ciutat més intel·ligent

L’Smart City Expo World Congress arranca la 14a edició amb l’ènfasi posat en la millora de la seguretat i la sostenibilitat de les poblacions

Categories:

RedaccióACN

Microsoft ha presentat AiRS, un sistema de comunicació que connecta els vehicles als satèl·lits de Starlink i permet garantir més accessibilitat a zones afectades per emergències
Microsoft ha presentat AiRS, un sistema de comunicació que connecta els vehicles als satèl·lits de Starlink i permet garantir més accessibilitat a zones afectades per emergències | Bernat Garcia (ACN)

Ja poden estar dedicats a la robòtica, el Dret, la internet de les coses o al turisme, que totes les fires i congressos d’enguany tenen la intel·ligència artificial com una de les grans protagonistes de l’esdeveniment. És el cas de la 14a edició de l'Smart City Expo World Congress (SCEWC), la principal fira internacional de ciutats intel·ligents que se celebra aquests 5, 6 i 7 de novembre al recinte Gran Via de Fira de Barcelona. L’esdeveniment, que enguany ha crescut un 30% en superfície expositiva i espera superar els 25.000 visitants, acull solucions com la d’Asura Technologies, empresa hongaresa que ha creat una solució basada en intel·ligència artificial per “predir l’impacte si es produeix una inundació”, ha assegurat el mànager de la companyia, Peter Tomolac.

La tecnologia desenvolupada per Asura es pot “reorganitzar” el trànsit i “avançar-se” a una possible afectació d'un fenomen climàtic. En aquest sentit, Tomolac ha confirmat que “s'està treballant” per optimitzar aquesta previsió, però “fer-ho en 24 hores és totalment vàlid”. Així i tot, el responsable ha admès que “és necessària més experiència en aquest camp”, encara que ha celebrat la implicació i sensibilització progressiva dels municipis.

Qui també aposta per l’atenció de les emergències és Microsoft, que a l’Smart City Expo ha presentat AiRS (Advanced incident Response System), un sistema de comunicació que barreja diferents tecnologies amb la connexió que ofereixen els satèl·lits de Starlink i que es pot integrar a vehicles per complir diferents funcions. “Pot ser útil per moltes funcions com, per exemple, policials, d’emergències, de transport, de manteniment de carreteres”, ha precisat el responsable de seguretat pública i justícia global de la multinacional, David Williams. Aquesta tecnologia, ha continuat, “seria útil per garantir més accessibilitat a les zones afectades i una comunicació més ràpida amb aquestes” en situacions com les viscudes la darrera setmana al País Valencià a causa de la gota freda.

Controlant la qualitat de l’aire

Un altre dels aspectes que es tracten a l'Smart City Expo és la qualitat de l'aire de les ciutats, especialització on destaca l’empresa navarresa Kunak amb les seves estacions de mesura. Aquests mesuradors es complementen amb una plataforma al núvol que “permet avaluar totes les dades i treure conclusions” per aplicar mesures, segons ha explicat el director de vendes de l’entitat, Peio Ibáñez.

Ibáñez ha defensat que el sistema d'examinació “s'assembla molt a la qualitat” que utilitzen organismes oficials, amb l'avantatge, segons ha puntualitzat, que té un cost econòmic inferior. D'aquesta manera, ha continuat el director de vendes, es poden instal·lar més estacions per diversos punts. Kunak duu gairebé vuit anys, dels 12 que té de vida la firma de Pamplona, en el món de la qualitat de l'aire, i Peio Ibáñez ha constatat que “la consciència ha crescut molt” en aquest temps, on han aconseguit arreplegar més de 200 clients de 70 països.

El panot de Barcelona més sostenible

L’Administració pública també ha volgut treure pit al congrés, com ha demostrat l’Ajuntament de Barcelona, que ha presentat les tres solucions guanyadores del repte del panot del segle XXI, un concurs per trobar una evolució “més sostenible” d'aquesta icona dels carrers de la capital catalana. El director de BIT Habitat, Michael Donaldson, ha afirmat que aquests nous panots, tot i ser iguals a simple vista, estan fets amb una tecnologia “capaç de reduir fins a un 30% les emissions” en el seu procés de producció. “Incorporen materials reciclats i s'utilitzen materials menys contaminants”, ha especificat. Aquest nou panot ja s’ha col·locat en un espai de 2.500 metres del carrer Almogàvers en fase de prova,  que “s’estan monitorant, de moment, amb resultats positius”. “El panot es comporta bé en termes de permeabilitat, de duresa, de resistència i de capacitat de rebaixar l’efecte d’illa de calor”, ha sentenciat Donaldson.

Els nous models de panot de Barcelona mantenen l’estètica clàssica, però redueixen fins a un 30% les emissions en la seva producció | Imatge: Albert Hernàndez / Bernat Garcia (ACN)

Construcció, mobilitat, oceans i tecnologies profundes

El director de  l'Smart City Expo World Congress, Ugo Valenti, ha recordat que fins al 2050 “s'han de construir o rehabilitar gairebé el 75% de les infraestructures” i, per aquest motiu, a la cita hi ha muntat el Tomorow.Building World Congress. Valenti ha posat l'accent en què ha de servir “primer, per entendre que s'ha de fer aquest exercici de construcció i rehabilitació. Però, també, per mostrar les solucions” que hi ajudaran. A aquest subcongrés l’acompanyen el Tomorrow.Mobility World Congress i Tomorrow.Blue Economy, especialitzats en mobilitat i economia blava, respectivament. També se celebra, en el context de l’SCEWC, el Barcelona Deep Tech Summit, un congrés de conferències organitzat per Barcelona Activa que en aquesta primera jornada ha comptat amb la intervenció del líder d’IA responsable de Meta, Cristian Canton, qui ha remarcat que la seva especialització “està aquí per a quedar-se” i que “és un camp de recerca que ha sortit de l’àmbit acadèmic i que requereix esforços no només de la indústria, sinó també de tot l’ecosistema, des dels governs que han d’establir polítiques i lleis clares, als usuaris i a tota la societat en general”.