Com funcionen les alertes mòbils de Protecció Civil?

El sistema ES-Alert, posat en marxa el febrer de 2023, envia comunicacions a tots els terminals connectats a una xarxa mòbil específica, independentment de la configuració interna del telèfon

Categories:

Marc Vilajosana

La no rebuda de les alertes de Protecció Civil pot explicar-se pel fet de no estar connectat a la xarxa mòbil, però no pels ajustaments dels dispositius
La no rebuda de les alertes de Protecció Civil pot explicar-se pel fet de no estar connectat a la xarxa mòbil, però no pels ajustaments dels dispositius | ACN

La gota freda que ha assolat el País Valencià durant la darrera setmana i que ha afectat part del territori català ha provocat la primera gran posada en marxa d’ES-Alert, el sistema d’alertes públiques a telèfons mòbils impulsat pel govern espanyol. La ciutadania del Baix Ebre, el Montsià i la Terra Alta va rebre les primeres alertes de Protecció Civil el passat dijous 31 d’octubre reclamant una restricció de mobilitat per les pluges d’alta intensitat, comunicacions que es van repetir el divendres 1 i el dissabte 2 de novembre demanant màxima precaució. El diumenge, els receptors van ser els habitants del Garraf, l’Alt Penedès i el Baix Penedès, que aquest dilluns també han rebut alertes juntament amb la població del Baix Llobregat, el Barcelonès, el Maresme, el Vallès Oriental, el Vallès Occidental i la Selva.

El sistema ES-Alert es va posar en marxa oficialment el febrer de 2023 a tot el territori de l’estat espanyol, després d’una prova pilot a Tarragona efectuada el novembre de 2022 amb un simulacre de risc químic. El seu funcionament es basa en el cell broadcast o difusió cel·lular, una tecnologia mòbil definida per l’estàndard GSM que permet fer enviaments de forma massiva. “Quan un terminal està a la xarxa, és a dir, que no està apagat ni en mode avió i té encès el sistema mòbil, sempre està escoltant una sèrie de canals. Aquests sistemes aprofiten que allà on el mòbil està escoltant, la xarxa pot enviar missatges”, explica la professora de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria de Telecomunicació de Barcelona (ETSETB) i responsable del grup de recerca Wireless Network Group (WNG) de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), Anna Calveras. Aquestes comunicacions es diferencien dels SMS tradicionals en el fet que no es dirigeixen a un destinatari particular, sinó a tots els usuaris connectats a la xarxa d’una zona determinada: “De la mateixa manera que hi ha tot un tipus d’informació que s’està difonent a la xarxa a través de broadcast, tots els terminals poden escoltar aquests missatges amb aquest mecanisme”.

El sistema ES-Alert envia alertes públiques a través de les xarxes de telefonia mòbil de 4G i 5G i és compatible amb dispositius Android 9 i iOS 15.6 i les seves versions posteriors

El sistema cell broadcast també es diferencia dels SMS per blindar amb molta més cura la privacitat de les comunicacions. Això és així pel fet que els missatges no s’envien a cap número de telèfon determinat, sinó directament als terminals, de manera que no es recull ni s’emmagatzema cap mena d’informació personal dels usuaris que els reben.

La posada en marxa de sistemes d’alertes públics per telefonia mòbil ve imposada per la Unió Europea, que des del juny de 2022 obliga els països membres a disposar d’un sistema d’aquestes característiques. En el cas espanyol, la tecnologia desplegada és una adaptació del protocol EU-Alert i és plenament compatible amb els terminals Android 11 o posterior i els terminals iOS 15.6 o superior, així com amb els Android 9 i Android 10, tot i que pot mostrar problemes a l’hora de visualitzar els missatges. La difusió es fa a través de les xarxes de telefonia mòbil 4G i 5G que, segons Protecció Civil, representen més del 90% de la cobertura de xarxa de l’estat.

Permisos i no recepcions

Malgrat l’enviament massiu d’aquestes alertes a través de la xarxa mòbil, algunes persones no han arribat a rebre aquests missatges als seus telèfons, fet que ha generat confusió a part de la població. Protecció Civil no ha publicat quin percentatge de la població ha rebut les alertes dels darrers dies, però sí que hi ha dades de proves anteriors: en els simulacres del sistema que es van fer a la demarcació de Barcelona el setembre de 2023, un 85% de la població va rebre correctament els missatges. Calveras assenyala que la principal raó que pot explicar la no rebuda d’aquestes comunicacions és el fet de no estar connectat a la xarxa mòbil en els moments de les difusions, sigui per tenir el dispositiu apagat, en mode avió, trobar-se en una zona de baixa cobertura o tenir les dades mòbils desactivades. La baixada de cobertura és un dels elements que subratlla especialment: “ES-Alert només està implantat per 4G i 5G, i la causa podria ser que el terminal estigui connectat en 2G o 3G”. La professora de l’ETSETB també recalca que el sistema d’alertes funciona sempre a través de les xarxes de telefonia mòbil, i no de les xarxes wifi. Ara bé, el fet d’estar connectat a una xarxa sense fils no desconnecta automàticament el telèfon de la xarxa mòbil, ja que llavors tampoc rebria trucades telefòniques.

Sigui com sigui, el motiu que explica la no rebuda de les alertes de Protecció Civil no prové en cap cas de la configuració interna del dispositiu. Malgrat que tots els telèfons intel·ligents permeten, a través dels ajustaments, donar permís o no a la rebuda d’alertes d’emergència sense fils, l’autorització real fa referència a les comunicacions de nivell 2 d’alerta del protocol EU-Alert, un tipus de comunicacions amb què ES-Alert no opera. “El que tu pots desactivar és un nivell 2, que és el de prealerta, però que és un nivell que no es fa servir a Espanya. El que no pots tocar, i sempre està actiu als terminals, és el d’alerta de nivell 1”, remarca Calveras. Per tant, tenir activada o desactivada aquesta opció no influeix en la rebuda de les alertes de Protecció Civil, almenys dins del territori espanyol.