wSocial, l’eina 360º per integrar dades entre administracions i millorar l’atenció a la ciutadania

El sistema fa servir la intel·ligència artificial per detectar problemàtiques en les converses i proposar actuacions en funció dels serveis disponibles a la zona

Categories:

Redacció

WSocial permet accedir a dades de la ciutadania de sistemes d'informació públics d'altres departaments, com Salut, Educació o Justícia
WSocial permet accedir a dades de la ciutadania de sistemes d'informació públics d'altres departaments, com Salut, Educació o Justícia | Departament de Drets Socials

El departament de Drets Socials de la Generalitat ha posat en marxa wSocial, una eina informàtica amb dues funcions principals: connectar i estandarditzar els diferents sistemes d’informació que fan servir les àrees bàsiques de serveis socials (ABSS) amb dades dels departaments de Salut, Educació i Justícia i oferir als professionals propostes d’intervenció basades en sistemes predictius. L’objectiu de la solució, amb la qual ja treballen els serveis socials de Manresa, Vic, Aran i Esplugues de Llobregat, és agilitzar els tràmits, automatitzar tasques i facilitar la presa de decisions, la planificació i l’avaluació dels treballadors socials.

La solució neix com una resposta a la necessitat de “modernitzar i posar les polítiques socials al segle XXI”, segons ha declarat el conseller de Drets Socials, Carles Campuzano. “Les tecnologies que avui existeixen són una excel·lent oportunitat per millorar la qualitat dels serveis socials, per simplificar tràmits administratius, per reduir la burocràcia, per invertir més hores, temps i esforços en l’atenció a les persones”, ha subratllat. De fet, wSocial és només una de les 12 potes d’eSocial, la plataforma creada pel Centre de Telecomunicacions i Tecnologies de la Informació (CTTI) de la Generalitat, que també inclou tSocial, especialitzada en tràmits, i dSocial, que gestiona les dades.

L’enfocament principal de wSocial es troba en la integració dels sistemes d’informació, un avançament important, ja que, en l’actualitat, les ABBS treballen amb diversos sistemes que no estan connectats entre ells, i sovint han de recórrer al mateix ciutadà perquè sigui aquest qui proporcioni la informació necessària. D’entre les diverses integracions impulsades, la més rellevant és la que s’ha fet amb el departament de Salut a tarvers dels microvisors Salut + Social i Social + Salut, els quals permeten als professionals de sengles conselleries accedir a les dades pròpies. Per exemple, un treballador de serveis socials podrà consultar diagnòstics, indicadors de cronicitat o de fragilitat, o bé si la persona en qüestió ha estat hospitalitzada o si rep atenció mèdica domiciliària.

L’altre aspecte principal de wSocial és el sistema de predicció de situacions de vulnerabilitat. Aquesta tecnologia, operada a través d’intel·ligència artificial, s’encarrega de detectar paraules clau en les converses transcrites amb les persones ateses i, a partir d’elles, fer propostes d’intervencions que es vasin en els serveis existents, tant del departament com de l’àmbit local. Per aconseguir que funcioni correctament, la conselleria té previst recollir 1,5 milions d’entrevistes per entrenar el sistema, sempre garantint la confidencialitat i traçabilitat de les dades. A més, la solució s’ha dissenyat com una eina de suport per al professional, que serà sempre qui decidirà com actuar.