La CNMC confirma la multa històrica a Booking per posició dominant

La plataforma haurà de pagar 413 milions d’euros per imposar condicions abusives als hotels i restringir la competència a altres agències de viatges en línia

Categories:

Redacció

La CNMC al·lega que Booking no permet als hotels posar preus més baixos a les seves webs ni és prou transparent en les condicions dels seus plans de subscripció
La CNMC al·lega que Booking no permet als hotels posar preus més baixos a les seves webs ni és prou transparent en les condicions dels seus plans de subscripció | MetaData

La Comissió Nacional dels Mercats de la Competència (CNMC) ha imposat una multa de 413 milions d’euros a Booking per abusar de la seva posició dominant davant dels hotels espanyols almenys des de 2019. Aquesta sanció, que inicialment es preveia que fos de 486 milions, suposa la penalització econòmica més elevada que ha declarat la CNMC en tota la seva història.

La condemna, en realitat, es divideix en dues multes de 206,6 milions d’euros cadascuna: la primera, per la imposició de condicions comercials no equitatives als hotels, i la segona, per restringir la competència d’altres agències de viatges en línia. Pel que fa a la primera sanció, la CNMC subratlla que Booking no permet als hotels oferir les habitacions a les seves webs a un preu més baix del que tenen a la plataforma i l’acusa de falta de transparència sobre l’impacte i la rendibilitat dels diferents programes de subscripció a què opten els negocis.

Per altra banda, l’entitat considera que el criteri que fa servir Booking per posicionar els hotels a la plataforma, basat en el nombre total de reserves que l’allotjament té exclusivament a Booking, els incentiva a concentrar els clients a la plataforma, cosa que limita el mercat a altres agències. Aquest efecte també el provoca el criteri per accedir als programes Preferent i Preferent Plus, que es basa en la rendibilitat que cada hotel suposa per a l’empresa.

Juntament amb la sanció econòmica, la CNMC també imposa diverses obligacions de comportament a Booking, amb la intenció que “ni les conductes que van donar lloc a les infraccions, ni altres que puguin produir un efecte equivalent, prossegueixin en el futur”. L’empresa ha anunciat que recorrerà contra la sentència, al·legant la seva disconformitat, però també la seva voluntat de continuar operant a l’estat espanyol. Aquest cas, nascut d’una denúncia del 2021 de l'Associació Espanyola de Directors d'Hotel i l’Associació Empresarial Hotelera de Madrid, no és la primera vegada que la CNMC investiga Booking: anteriorment, l’entitat pública ja va posar els ulls sobre la plataforma, juntament amb Amazon i Tripadvisor, arran d’una denúncia de l’Organització de Consumidors i Usuaris vinculada a la publicació de ressenyes falses, però va acabar exculpant les companyies.