Investigadors de la UPC dissenyen un sistema d’aprenentatge automàtic per fer més sostenible els vaixells d’Open Arms

La solució té en compte paràmetres de velocitat, consum energètic i condicions del mar per fer recomanacions en temps real sobre les rutes a seguir

Categories:

Redacció

El projecte s'ha desenvolupat com a part del programa de transferència tecnològica del Fractus-UPC Deep Tech Hub
El projecte s'ha desenvolupat com a part del programa de transferència tecnològica del Fractus-UPC Deep Tech Hub | Fractus

Un grup d’investigadors de la Facultat de Nàutica de Barcelona (FNB) de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) està desenvolupant una solució basada en aprenentatge automàtic per millorar l’eficiència energètica i reduir l’ús de combustible dels vaixells d’Open Arms. A partir d’una sèrie d’indicadors captats en temps real, el sistema serà capaç de fer recomanacions de navegació als pilots per seguir les rutes que impliquin un consum més sostenible. El projecte s’emmarca dins del programa de transferència tecnològica del Fractus-UPC Deep Tech Hub, la iniciativa compartida entre la universitat i l’empresa Fractus per fer arribar a la societat investigacions en noves tecnologies.

El projecte, liderat pel professor de la FNB Xavier Martínez García, va començar a desenvolupar-se el passat gener i té previst iniciar el desplegament a l’embarcació principal d’Open Arms a partir del mes de setembre. El sistema combinarà els sensors que el vaixell ja incorpora, com els sistemes AIS, GPS o la planta de potència, amb nous equipaments instal·lats especialment per a la iniciativa, com per exemple uns nous cabalímetres. En la primera fase de les proves es monitoraran el consum del vaixell, la velocitat, l’estat de la mar i la tramada de l’embarcació, amb els quals es definirà una primera versió del model d’aprenentatge automàtic. La idea és que aquest model vagi aprenent, a través de missions de llarga durada, com gastar el mínim combustible possible. Més endavant, també s’incorporarà a la tecnologia paràmetres com l’estat de conservació del casc, les condicions meteorològiques o les necessitats elèctriques.

El director tècnic d’Open Arms, Martín Mareta, ha assegurat que la implementació d’aquesta tecnologia els ajudarà a “facilitar el compliment de regulacions ambientals i millorar la planificació de les nostres rutes marines”, a més a més de ser un suport en la “identificació primerenca de problemes tècnics”. Per la seva part, Martínez García ha explicat que, en l’actualitat, “no existeix en el mercat cap sistema basat en tecnologies d’aprenentatge automàtic que recomani quina és la navegació òptima d’una embarcació a partir del monitoratge, en temps real, dels diversos factors que intervenen durant la navegació”. “Ens omple d’orgull formar part d’aquest projecte que no només busca reduïr el consum de combustible d’Open Arms, sinó que també té un impacte directe en la seva capacitat per destinar més recursos a la seva vital labor de salvar vides al mar”, ha valorat el CEO i cofundador de Fractus, Rubén Bonet.