La Unió Europea acusa X d’enganyar els usuaris amb el nou funcionament de la marca de verificació blava

Brussel·les informa que el sistema de verificació de comptes de la xarxa social infringeix la llei de serveis digitals per no ser clar amb els usuaris

Categories:

Redacció

La Unió Europea acusa X d’infringir la normativa de verificació blava
La Unió Europea acusa X d’infringir la normativa de verificació blava | Mati Mango (Pexels)

La Comissió Europea (CE) ha comunicat a X que la marca de verificació blava en els usuaris que tenen compte de pagament és enganyosa i infringeix la Llei de Serveis Digitals (DSA). “La plataforma dissenya i opera la interfície per als comptes verificats amb la marca de verificació blava d'una manera que no es correspon a la pràctica de la indústria i enganya els usuaris. Atès que qualsevol pot subscriure's per obtenir aquest estat de verificat afecta negativament la capacitat dels usuaris de prendre decisions lliures i informades sobre l'autenticitat dels comptes i el contingut amb què interactuen”, ha declarat la UE en un comunicat oficial. 

La CE acusa X de violar la llei per tres càrrecs. En primer lloc, l’executiu considera que el fet que qualsevol persona pugui obtenir el verificat pagant una subscripció pot provocar que els usuaris no prenguin decisions ben informades. En segon lloc, l’entitat critica X per no donar als investigadors accés a dades públiques de publicacions en les condicions que explicita la DSA. Finalment, Brussel·les també considera que la xarxa social no té prou transparència pel que fa a la publicitat, ja no ofereix un “repositori d’anuncis publicitaris fiable i accessible” i imposa barreres d’accés.

Quan Elon Musk va comprar el 2022 Twitter per convertir-lo en X va iniciar importants reformes en l'aplicació. Una de les més destacades va ser l'eliminació de la insígnia blava a tots els comptes que l'havien rebut a través de l'antic sistema de verificació, i només els subscriptors que paguessin una quota podien presumir de la marca de color al perfil. Aquesta verificació abans s’atorgava als comptes de personatges famosos o d’interès públic i tenia com a propòsit ser sinònim d'autenticitat. 

Si la Comissió Europea ratifica les seves troballes, X podria rebre una multa de fins al 6% de la facturació global anual, a més a més pot exigir prendre mesures per esmenar la infracció. Després de conèixer la decisió de Brussel·les, Musk ha assegurat en un tuit que s'espera “una batalla molt pública als tribunals” perquè la gent d’Europa pugui conèixer la veritat.