Brussel·les inclou Booking en el llistat de guardians d’accés de la Llei de Mercats Digitals
La plataforma de reserves en línia haurà de complir les obligacions antimonopoli a què ja es veuen subjectes Alphabet, Amazon, Apple, ByteDance, Meta i Microsoft
Categories:
La Comissió Europea (CE) ha decidit incloure Booking en la llista de plataformes que han de complir la Llei de Mercats Digitals (DMA, per les sigles en anglès), les conegudes com a guardians d’accés, que es veuen sotmeses a una sèrie de restriccions per evitar que abusin del seu poder monopolístic dins del territori europeu. Brussel·les ha incorporat el servei de reserves en línia perquè compleix el mínim d’usuaris anuals al continent que van establir en el seu moment, a més a més de considerar que actuen com “una important passarel·la entre negocis i consumidors”.
Amb aquest anunci, Booking té ara un període de sis mesos per aplicar les noves obligacions a què es veu subjecte. Entre elles, la CE destaca el fet d’oferir “més opcions i llibertats als usuaris finals” i un “accés just” als negocis que vulguin entrar als serveis de la companyia. D’aquí a mig any, la plataforma haurà de presentar un informe on s’especifiqui com complirà cadascun dels punts de la Llei de Mercats Digitals. Un cop superat aquest període de temps, si la companyia incompleix alguns dels punts de la normativa, podrà rebre multes de fins al 10% de la seva facturació anual a escala mundial, que podria escalar fins al 20% si s’acumulen diverses faltes.
Fins ara, el llistat de guardians d’accés només incorporava sis grans corporacions multinacionals: Alphabet (Google), Amazon, Apple, ByteDance (TikTok), Meta (Facebook, Instagram, WhatsApp) i Microsoft, a les quals ara també caldrà sumar Booking. On sí que ja s’incloïa la plataforma de reserves de vols i hotels és al llistat més ampli de plataformes digitals subjectes a la Llei de Serveis Digitals (DSA), al qual recentment també s’hi va incorporar Shein. A diferència de la DMA, que s’especialitza a evitar monopolis i garantir una competència justa a l’entorn digital, la DSA està més centrada a combatre la desinformació i protegir els drets virtuals de la ciutadania.
X, X Ads i TikTok Ads, excloses
En el mateix comunicat en què s’ha anunciat la inclusió de Booking en el llistat, la Comissió Europea ha descartat incloure la xarxa social X en aquesta classificació. Malgrat que la plataforma supera el llindar d’usuaris europeus, l’organisme supranacional argumenta que no té prou incidència en la relació entre negocis i consumidors com sí que tenen les companyies incloses. El mateix motiu ha servit per excloure la divisió d’anuncis de l’empresa, X Ads, i també la mateixa divisió de TikTok, TikTok Ads, algrat que la companyia mare (ByteDance) sí que en forma part.