La robòtica reivindica el seu potencial al món de la logística
Els vehicles autònoms i els braços robots protagonitzen la 24a edició d’un SIL que aglomera més de 650 empreses
Categories:
El Saló Internacional de Logística (SIL) ha obert portes aquest dimecres amb la robòtica com a gran novetat. L’esdeveniment organitzat pel Consorci de la Zona Franca de Barcelona (CZFB) acull més de 650 companyies d’arreu del món —el 35% són estrangeres—, de les quals un alt percentatge són start-ups i s’especialitzen a fer “més eficient” i “optimitzar” el sector de la logística i el transport. En la seva 24a edició, el SIL preveu reunir més de 14.000 participants i generar un impacte econòmic de més de 50 milions d'euros a la capital catalana i la seva àrea metropolitana.
Una d’aquestes empreses és la barcelonina Vaive Logistics, creadora d’un vehicle autònom que s'ha dissenyat amb l'objectiu d'automatitzar l'última milla. La companyia ha treballat amb l’Ajuntament d’Esplugues de Llobregat i durà a terme pròximament una prova pilot en l'entorn del Mercat del Born de Barcelona. “Aquest tipus d'actuacions ens permeten entendre quines necessitats hi ha i què s'ha de tenir en compte”, assegura el codirector i cofundador de l'empresa, Albert Baldó. “Haurem de decidir si aquests robots van per un carril addicional o si es mouran per zones de vianants”, planteja. L'enginyer també avança que hi ha diversos operadors interessats en aquest vehicle, que a banda d’emprar-se en l'espai públic, també pot ser útil per empreses que el facin servir en els seus magatzems.
Una altra de les propostes mostrades és la de la catalana Tecknics, assentada a Barberà del Vallès, que al SIL presenta un robot capaç de classificar objectes que arriben en un magatzem. “Amb una càmera 3D els podem detectar i el robot sap on els ha de deixar”, explica Gerard Homedes, del departament comercial de la companyia. “Això ja s'aplica en algunes empreses, però encara hi ha molt de camí per recórrer”, assegura.
Preguntats per si la robòtica és una via a explorar, ambdós professionals coincideixen a dir que es tracta d'un camp amb “molt de potencial” dins del sector de la logística, sobretot tenint en compte el repte de la sostenibilitat. “Ara mateix s'utilitzen furgonetes convencionals, amb la congestió que suposa això per a les ciutats en hora punta, l'aparcament en doble fila...”, assenyala Baldó. “La robòtica és una solució al model actual”, deixa clar.