10 enllaços blaus

La democratització de la intel·ligència artificial pot fer perillar el sistema de treball de Google i la seva principal font d’ingressos, la publicitat que apareix als marges i a l’inici de les cerques

Categories:

Jordi Badrenas

Google i la intel·ligència artificial, un matrimoni complex
Google i la intel·ligència artificial, un matrimoni complex | Pexels

De tota la vida, fer una cerca a Google ha significat arribar a una pàgina amb 10 enllaços blaus, o 10 blue links, com es coneix popularment en línia. Aquests enllaços sempre han sigut, segons el cercador, els millors resultats possibles per donar resposta a la pregunta de l’usuari. Ser-hi present és, a més a més, l’objectiu de moltes empreses, ja que això els permet obtenir més visites a les seves webs.

Però amb el temps, la pàgina de resultats de Google ha evolucionat progressivament i s’ha anat perdent el concepte de 10 blue links, ja que el motor de cerca ha introduït noves formes de respondre a les cerques dels usuaris, com ara afegint mapes, fitxes d’empresa, preguntes i respostes, etc. Allò que no s’ha perdut són els anuncis. A sobre dels resultats, a primera vista, sempre hi predominen els anuncis. I és que la publicitat és la principal font d’ingressos de Google. Però amb el temps, aquesta publicitat també ha anat variant, ja que cada cop està més camuflada amb els resultats orgànics (els que no són anuncis). Això fa que, cada cop més, molta gent hi faci clic sense adonar-se que allò és un anunci.

Tot i aquest bonic escenari per a Google, podem entreveure un futur complex. Amb la irrupció de la intel·ligència artificial, la manera d’interactuar amb la tecnologia canviarà completament. Pot ser, fins i tot, que els cercadors deixin d’existir. I això és un gran problema per al gegant tecnològic.

"Amb la irrupció de la intel·ligència artificial, la manera d’interactuar amb la tecnologia canviarà completament"

Com pot Google estar al dia sense perjudicar la principal font d’ingressos?

El llançament de ChatGPT va causar un gran rebombori i Google va haver d’afanyar-se a presentar la seva versió, anomenada Bard, que més endavant va passar a ser Gemini. Tanmateix, l’eina de Google, no està al nivell de ChatGPT ni ofereix cap mena de benefici per publicitat (l’eina s’ha de pagar, però no compensa els ingressos de publicitat).

Alhora, Google també està provant en diferents països l’anomenada Search Generative Experience (SGE) o experiència de cerca generativa. De la mateixa manera que amb Gemeni, la solució ofereix respostes directes a les preguntes, limitant els enllaços on l’usuari pot fer clic. Una altra forma de reduir els ingressos per publicitat.

Per tant, què farà Google? Seguirà amb els seus 10 enllaços blaus per mantenir els ingressos que sostenen l’empresa o evolucionarà cap a un nou model on la intel·ligència artificial serà predominant i no caldrà fer clic a cap enllaç? Faci el que faci, sembla que hi surt perdent d’alguna manera o altra. Estem, doncs, arribant a la fi del monopoli de Google? Caldrà estar atents als esdeveniments.

Etiquetes