Som Connexió crea una membrana de dades per combatre les trucades comercials no desitjades
El servei centralitza les preferències de privacitat dels usuaris per forçar les empreses de telemàrqueting a retirar patrons foscos de les pàgines web
Categories:
L’operadora de telefonia catalana Som Connexió ha desenvolupat un nou servei per evitar les trucades comercials no desitjades i denunciar els patrons foscos de les empreses dedicades al màrqueting telefònic. Sota el nom de membrana de dades, el projecte es dedica a centralitzar les preferències de privacitat de tots els usuaris que s’inscriuen —en l’actualitat, la xifra supera el miler— i fa servir la força col·lectiva per portar les companyies a judici.
Segons explica l’advocat i conseller de Som Connexió Manuel Manceras, la membrana de dades busca “garantir que les preferències de privacitat siguin respectades per qualsevol operador econòmic que controli informació personal, independentment de la seva activitat, localització o mida”. Gràcies a aquest mecanisme, la cooperativa ja ha aconseguit que la plataforma per cercar advocats en línia Iuris Now fos sancionada per l’Agència espanyola de protecció de dades (AEPD) per fer servir patrons foscos a la seva pàgina web. Es tracta de la primera multa econòmica que s’imposa a l’estat espanyol per l’ús d’aquestes pràctiques, que es defineixen com a tècniques de manipulació perquè els usuaris prenguin decisions sobre la seva privacitat que són contràries als seus interessos. A banda de la sanció de l’AEPD, la membrana de dades també ha aconseguit que empreses com Infojobs, Gaes o el despatx d’advocats Uría Menéndez retiressin els patrons foscos de les seves webs.
“Les empreses que comercialitzen amb les nostres dades estan disposades a fer moltes trampes per aconseguir-les”, assegura Manceras, qui veu com un perill addicional l’auge de tecnologies com la intel·ligència artificial, que depenen de grans quantitats de dades per continuar evolucionant. L’advocat assenyala que la nova Llei de Telecomunicacions de 2022 va suposar un pas endavant en la protecció davant de trucades comercials, però que el text no protegeix davant d’empreses amb les quals ja s’havia tingut alguna relació prèvia, de manera que calen defenses addicionals.
Ara per ara, el projecte de la membrana de dades es troba en actiu en forma de prova pilot a la qual només poden accedir els socis de Som Connexió, però la intenció de l’operadora és ampliar-la a altres col·lectius en el futur. “Hem de multiplicar la nostra resposta i fer front a aquesta pràctica perquè es respectin els drets més bàsics en l’entorn digital”, declara Manceras.