Desenvolupen una tecnologia capaç d’eliminar els excessos de nitrats de les aigües subterrànies

Alba Ceballos-Escalera valida un sistema d’electro-bioremediació per reduir els compostos químics i la generació de residus

Categories:

Redacció

Al municipi de Navata ja s’ha instal·lat una planta pilot i s’estan duent a terme més tasques de recerca per fer possible la implementació a escala real
Al municipi de Navata ja s’ha instal·lat una planta pilot i s’estan duent a terme més tasques de recerca per fer possible la implementació a escala real | Lucas van Oort (Unsplash)

La investigadora de la Universitat de Girona (UdG) Alba Ceballos-Escalera, en el marc de la seva tesi doctoral, ha desenvolupat i validat una tecnologia per eliminar l’excés de nitrats de les aigües per mitjà de l’electro-bioremediació. Segons dades de l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA), l’any 2022 l’acumulació d’aquest compost va provocar el mal estat d’un terç de l’aigua subterrània a Catalunya i aquesta contaminació es deu, en gran part, a les activitats de l’agricultura i la ramaderia intensiva. Amb el nou tractament no es generen residus, no depèn del subministrament continu de reactius químics i té un baix consum energètic.

El sistema presentat aprofita la capacitat que tenen alguns microorganismes per intercanviar electrons amb un material sòlid, facilitant així reaccions d’oxidació i reduint els compostos químics. D’aquesta manera, el nitrat es pot convertir en nitrogen i amb aquest procés s’elimina la necessitat d’afegir productes químics a l’aigua i s’evita la generació de residus. A més, l’energia requerida és mínima, la qual cosa facilita la seva connexió a una placa solar per augmentar l’autonomia.

El treball experimental es va iniciar al Laboratori d’Enginyeria Química i Ambiental (LEQUIA) de la UdG i testant-se en una planta pilot de tractament d’aigües subterrànies contaminades ubicada al municipi de Navata (Alt Empordà). Els bons resultats obtinguts han provocat que es continuïn fent més taques de recerca per tal que facin possible la implementació a escala real de la tecnologia d’electro-bioremediació per eliminar nitrats i altres contaminants, com l'acabada d'instal·lar a la planta del Parc de Recerca i d’Innovació de la UdG.