Brussel·les multa Apple amb 1.840 MEUR per monopolitzar la distribució de música a l’App Store

La sanció és el resultat d’una investigació començada el 2020 a petició de Spotify i busca ser “dissuasiva” per la resta de grans tecnològiques

Categories:

ACN

La Comissió Europea considera que aquesta pràctica ha provocat que els usuaris paguessin preus "significativament més elevats" durant "almenys 10 anys"
La Comissió Europea considera que aquesta pràctica ha provocat que els usuaris paguessin preus "significativament més elevats" durant "almenys 10 anys" | Jessica Lewis 'thepaintedsquare' (Pexels)

La Comissió Europea ha imposat una multa de 1.840 milions d'euros a Apple per abusar de la seva posició de domini dins del mercat de les aplicacions de distribució de música en streaming. Segons assenyala l’organisme en un comunicat, l’empresa no permetia a desenvolupadors externs informar els usuaris que dins dels sistemes operatius iOS existien alternatives més barates per escoltar cançons. Segons l'executiu comunitari, això ha provocat que una bona part dels usuaris hagin estat pagant “preus significativament més elevats” arran d'aquesta pràctica. La multa, anunciada aquest dilluns, és la primera que la Comissió imposa a Apple.

En la investigació, encetada el 2020 a petició de Spotify, Brussel·les deixa clar que Apple és l'únic proveïdor de l'Apple Store, l'espai on els desenvolupadors d'aplicacions poden distribuir el seu producte als usuaris d'iOS a tot l'Espai Econòmic Europeu. “Apple controla tots els aspectes de l'experiència de l'usuari i estableix els termes i condicions que els desenvolupadors han de complir per poder aparèixer a l'Apple Store i poder arribar als usuaris”, indica. En aquest sentit, la Comissió ha conclòs que la multinacional no informa degudament els seus usuaris de l'existència de serveis de música alternatius, una pràctica que Apple ha practicat “almenys durant deu anys”.

Més enllà del greuge econòmic que això ha suposat per als usuaris, ja que les altes comissions imposades per Apple als desenvolupadors que volien aparèixer a la seva botiga en línia eren absorbides pels consumidors, la Comissió Europea també considera que les pràctiques de la companyia “han degradat l'experiència de l'usuari”.

Una multa dissuasiva

Tal com defensa la Comissió, la multa és “proporcionada” i “suficient” perquè sigui “dissuasiva”, no només per Apple sinó també per a altres empreses que vulguin adoptar pràctiques equivalents en el futur. En paral·lel, l'executiu indica que, qualsevol persona o companyia afectada per aquesta qüestió, pot traslladar el seu cas als tribunals dels estats membres. “Encara que la Comissió hagi multat l'empresa, els tribunals nacionals poden fixar compensacions sense reduir la sanció de la Comissió”, conclou.

Etiquetes