La UE vol que les plataformes musicals en línia paguin una remuneració “justa” a compositors i artistes

L’Eurocambra impulsarà una llei per acabar amb el desequilibri en la repartició dels ingressos, que actualment beneficia les grans companyies

Redacció

El sector de la música en línia representa el 67 % dels ingressos mundials de la indústria a dia d'avui
El sector de la música en línia representa el 67 % dels ingressos mundials de la indústria a dia d'avui | Omid Armin (Unsplash)

El Parlament Europeu ha aprovat una resolució en què reclama l'entrada en vigor d'una normativa que obligui les plataformes de streaming de música a pagar una compensació justa als compositors i als artistes. Els eurodiputats volen que es posi fi al desequilibri que hi ha en la repartició dels ingressos que genera aquesta indústria, on la major part dels diners acaba en mans de grans companyies com Spotify o Apple Music, mentre que els creadors de les cançons reben compensacions molt baixes.

"La nostra prioritat és garantir que els autors reben el crèdit i la remuneració justa que mereixen", ha destacat l'eurodiputat socialista Iban García del Blanco, ponent d’un informe on s’afirma que el sector de la música en línia representa el 67 % dels ingressos mundials de la indústria i demana un nou marc jurídic que protegeixi els creadors, que, paradoxalment, “mai abans han patit tantes dificultats”. El document planteja una revisió del sistema de cànons i critica el mecanisme de pagament per reproducció que obliga els autors a acceptar una remuneració més baixa o fins i tot nul·la a canvi de més visibilitat.

El Parlament Europeu, a més, també proposa que s'estudiï la possibilitat d'imposar quotes per a artistes de la Unió Europea i denuncia la manca d’una estratègia industrial a escala europea que promogui la diversitat del sector musical i que impulsi els artistes menys coneguts. 

La transparència dels algoritmes d'aquestes companyies també és un dels punts de mira de l'Eurocambra, que pretén establir un control per impedir pràctiques deslleials, com la manipulació de les xifres de reproduccions o la priorització d'uns continguts per sobre d'uns altres, cosa que podria suposar abús de posició dominant i la vulneració de la legislació sobre la lliure competència.