La cultura digital catalana escalfa motors per al 10è aniversari del 4YFN
Un total de 12 empreses emergents i associacions del Principal exposaran les seves solucions i serveis en el ja tradicional estand de l’ICEC sota la marca Catalan Arts
Categories:
El 4YFN, el congrés especialitzat en start-ups tecnològiques d’avantguarda que acompanya el Mobile World Congress (MWC), celebra enguany la seva desena edició amb dues plantes dedicades a exposar tot el talent emprenedor local i internacional. D’entre els centenars de companyies que presentaran les seves solucions, també n’hi ha especialitzades en cultura digital, amb una notòria presència d’iniciatives catalanes. Com ja és tradició, l’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC) comptarà amb un estand propi sota la marca Catalan Arts on tindran presència un total de 12 empreses emergents i associacions del territori, amb una diversitat d’especialitzacions que abraça des de la música fins als videojocs, passant per la blockchain, els museus o la formació. Les coneixem totes en aquest article.
Acqustic
No és fàcil començar en el món de la música, i menys amb una competència global com la que ha aportat internet. Malgrat que plataformes com Twitch o TikTok poden ajudar a guanyar popularitat, també suposen exposar-se a una audiència anònima i internacional. Davant d’aquest context, Acqustic neix com una alternativa que posa el focus en l’àmbit local. L’empresa ha anat construint des de 2017 una comunitat que ja aglomera més de 3.000 músics de Barcelona, Madrid o València i actua com a intermediari entre artistes, marques, escenaris, auditoris i comunitat de fans. Abans de la pandèmia, la start-up organitzava concerts secrets, uns espectacles en què un petit grup d’assistents podia gaudir d’una actuació sorpresa de dos músics emergents sense saber més detalls que el lloc i l’hora.
Barcelona Music Tech Hub
Més d’un any després de la seva posada en marxa, el Barcelona Music Tech Hub ja aglomera una setantena d’empreses i entitats sobre el seu paraigua. El hub s’encarrega d’organitzar xerrades i sessions de networking entre els integrants de la indústria i durant el 2023 ha participat en esdeveniments com el Sónar+D o el Tech Spirit Barcelona. L’ent forma part de la xarxa europea MusicTech Europe, amb forta presència als països del nord d’Europa, i en el futur té previst aixecar una seu física amb equipaments adaptats a les necessitats del sector.
Blockets
Les revendes són un dels grans maldecaps dels organitzadors d’esdeveniments escènics i musicals, un fenomen que fins i tot ha provocat el sorgiment de persones especialitzades en aquestes transaccions per treure’n benefici. Amb la voluntat de lluitar contra aquesta tendència, Blockets aposta per la tecnologia blockchain per crear un marketplace per a la indústria escènica i fílmica que converteix cadascuna de les entrades en un tiquet NFT personal i intransferible. L’entitat ofereix una automatització integral de tot el procés de gestió d’entrades, des de la planificació fins al pagament, amb la qual cosa té dos objectius: assegurar-se que tots els membres de la cadena cobrin allò que els pertoca en el moment que caldria, i reduir els preus de les entrades gràcies a l’estalvi d’intermediaris.
Blockets fa servir la 'blockchain' per fer que les entrades a concerts i espectacles siguin personals i intransferibles, i així evitar les revendes
Coeli Platform
Coeli és una companyia emergent dedicada a facilitar el dia a dia dels treballadors de les institucions patrimonials. La start-up ha creat una plataforma en forma de software as a service (SaaS) centrada en la documentació i categorització d’inventaris dissenyada específicament per a biblioteques, museus, galeries d’art i arxius. La solució es basa en els estàndards i termes de referència d’àmbit internacional per elaborar el catàleg d’articles culturals, a més a més de facilitar la difusió pública a través d’internet. Ja són més de 50 les entitats que han implementat el sistema de Coeli, entre les quals destaquen el Teatre Lliure, el Museu d’Història de Catalunya, l’Institut de Cultura de Barcelona o el Museu Nacional de la Ciència i la Tècnica de Catalunya.
Dotlinesdot
Si Blockets se centra en la comercialització de les entrades d’esdeveniments, Dotlinesdot també aposta per la fórmula del marketplace, però en el seu cas, orientada a posar en contacte professionals de la indústria musical. En concret, l’empresa ha muntat una plataforma en què les persones que requereixin un servei específic poden buscar mentors especialitzats en aquell àmbit. Siguin temes tècnics, de gestió empresarial o de comunicació i màrqueting, tot professional pot crear el seu perfil i oferir-se a altres membres de la comunitat. Els clients poden buscar els perfils en funció de diverses categories, consultar la descripció i especialitzacions de les persones i reservar sessions de mentoratge en funció de l’agenda disponible, que es poden fer per videotrucada a través de la mateixa plataforma.
Epictellers
Poc es coneix ara per ara d’Epictellers, el nou estudi de videojocs format per veterans de la indústria catalana que en aquests moments treballa en el seu primer videojoc. Tots els integrants comparteixen l’afecte pels jocs de rol d’ordinador i, per les pistes que ens deixen, per Bola de Drac, però l’únic que es coneix de l’obra que estan desenvolupant és que farà un ús especial de la intel·ligència artificial i que té interès en la creació de mons immersius. El que sí que es pot garantir és molts anys de coneixement sobre el sector: el seu CEO i cofundador, Ricard Pillosu, fa més de 20 anys que desenvolupa videojocs, i ha passat per companyies com Ubisoft, Pyro Studios, Crytek o Smilegate.
eShodo
Electronic Dojo és una consultoria especialitzada en noves tecnologies vinculades a l’oci i l’espectacle que s’especialitza en diverses verticals en funció de la disciplina i la tecnologia en què s’enfoquen. La branca que promocionaran al 4YFN és eShodo, l’espai dedicat al disseny gràfic i l’art electrònic que ara treballa en el seu primer videojoc: Lost Elite, una novel·la visual per a adults que ha fet servir intel·ligència artificial per quadruplicar els temps de producció i que implementa fan tokens i NFT basats en web3.
GameBCN
El món de la incubació de videojocs a l’Estat espanyol no s’entén sense GameBCN, el programa nascut de la col·laboració del departament de Cultura, l’Ajuntament de Barcelona i Game Consulting SL que ja acumula un total de vuit edicions. Per ell han passat companyies com Lince Works (Aragami), Mango Protocol (MechaNika, Agatha Knife), Herobeat Studios (Endling - Extinction is forever) o Team Ugly (UGLY); els darrers, guanyadors del guardó a millor videojoc en català de 2023 als Premis SAGA. GameBCN ofereix una estada de cinc mesos als estudis que incuba, oferint-los formacions setmanals basades en producció i màrqueting —les dues principals mancances identificades pels organitzadors—, a més a més d’ensenyaments més específics personalitzats a les necessitats de cadascú.
Keynema
“Nosaltres ens encarreguem de la logística, tu alimenta la creativitat”. Amb aquest lema, a Keynema s’han proposat portar la intel·ligència artificial al món audiovisual a través d’una suite que incorpora dues aplicacions. Per una banda hi ha K·Art, un programari pensat pels equips de producció que els aporta suport a l’hora de planificar les localitzacions i les decoracions del set o de preparar materials de disseny gràfic. Per l'altra, K·Ch, l’app que complementa el disseny de personatges tant en la preproducció com durant les gravacions, en àmbits com el vestuari, el maquillatge o els pentinats.
Keynema ha desenvolupat una suite que integra diverses aplicacions d'intel·ligència artificial per automatitzar tasques i fer la vida més fàcil als professionals del sector audiovisual
Meloom
No hi ha dos sense tres, i és que Meloom també aposta pel format dels marketplace aplicat al món de la música. En el seu cas, la plataforma que han desenvolupat ofereix cursos personalitzats per a persones que comencen a tocar un instrument, per aquelles que volen continuar des d’una altra perspectiva o per les que reprenen la pràctica després d’haver-la abandonat en el passat. La intenció és oferir una metodologia d’aprenentatge ràpid i accessible econòmicament, amb la tutorització de professionals com les guitarristes Patricia Atzur i Mar Sánchez o el líder de Love of Lesbian, Santi Balmes.
Unison
El mantra que a internet, tot és gratis, ha calat en bona part de la societat, i un dels grans afectats és el sector musical. És complicat gestionar els drets de propietat intel·lectual i assegurar el correcte cobrament dels royalties. Aquí és on sorgeix Unison, start-up catalana que, seguint les petjades de companyies com BMAT, ha creat una plataforma basada en blockchain que monitora l’ús de la música arreu, en reparteix equitativament el copyright i paga amb puntualitat.
WindowSight
Democratitzar l’art digital és la missió principal de WindowSight, una plataforma digital d’origen català que vol facilitar l’accés a les obres d’art i creacions fotogràfiques a través de les pantalles. El servei és simple: en comptes d’adquirir una única obra per decorar una estança, el que proposen és subscriure’s a un servei en streaming que aglomera més de 15.000 obres de 250 artistes i fotògrafs. L’aplicació és compatible amb ordinadors i televisions, de manera que qualsevol persona, empresa o institució pugui fer-la servir.