Les xarxes socials superen els 5.000 milions d’usuaris mundials

Facebook és la xarxa amb més usuaris actius, TikTok la que acumula més hores mensuals per persona i Instagram, la preferida del públic

Categories:

Redacció

La població destina una mitjana de 2 hores i 23 minuts al dia a fer servir les xarxes socials
La població destina una mitjana de 2 hores i 23 minuts al dia a fer servir les xarxes socials | Nathan Dumlao (Unsplash)

Les xarxes socials han superat per primera vegada els 5.000 milions d’usuaris a escala global, segons les dades recollides a l’informe anual de l’agència creativa We Are Social. L’estudi assenyala que el nombre de persones que fan servir aquestes aplicacions ha crescut un 5,6% en el darrer any, una xifra que supera el creixement de propietaris de telèfons mòbils (2,5%) i d’internautes a la xarxa (1,8%). De mitjana, la població destina 2 hores i 23 minuts diaris a aquest món, una xifra lleugerament inferior que el 2022, però bastant en sintonia amb els darrers anys.

Pel que fa a les plataformes específiques, Facebook es manté com la xarxa social amb més usuaris actius, amb un total de 3.049 milions, seguida de YouTube (2.491), WhatsApp (2.000), Instagram (2.000) i TikTok (1.562). Tanmateix, quan són preguntats per la seva plataforma preferida, Instagram és la més escollida amb un 16,5% de les respostes, per davant de WhatsApp, amb un 16,1%, i de Facebook i WeChat, empatades amb un 12,8%. D’altra banda, quan se’ls qüestiona pel temps que dediquen a cada xarxa, la que s’endú el premi és TikTok, amb una mitjana de 34 hores mensuals, seguida per YouTube (28 hores i 5 minuts) i, més enrere, Facebook (19 hores i 47 minuts).

A escala geogràfica, els països del Golf Pèrsic són els que presenten un ús més intensiu d’aquestes plataformes, amb percentatges superiors al 94% als Emirats Àrabs Units, Bahrain, Kuwait, Qatar i l’Aràbia Saudita. El principal ús que els usuaris fan de les xarxes socials és mantenir el contacte amb les amistats i la família (49,5%), tot i que també són habituals per omplir els moments morts del dia (38,5%), llegir noves històries (34,2%) o trobar articles o vídeos (30,2%).

Els joves destinen més de 7 hores diàries a internet

De mitjana, la població destina 6 hores i 40 minuts al dia a internet (un 0,8% més que l’any passat). Tanmateix, totes les activitats específiques que monitora l’informe registren una davallada d’ús, entre les quals les caigudes més notòries són la lectura de premsa (29 minuts menys), el visionament de televisió (17 minuts menys) i l’escolta de serveis de música en streaming (13 minuts menys). El consum de la xarxa també varia en funció de l’edat: com més gran és la persona, menys hores hi destina. Així, entre els 55 i els 64 anys es dediquen al voltant de cinc hores i quart diàries, mentre que dels 45 als 54, la xifra puja a les sis hores. A l’altre costat de la balança, les persones de 16 a 24 anys empren internet més de set hores al dia, una xifra que despunta més en les noies (7 hores i 32 minuts) que en els nois (7 hores i 7 minuts). En canvi, en la franja dels 25 als 34 i en la dels 35 als 44, els homes destinen més temps a internet que les dones.

Les noies d'entre 16 i 24 anys destinen una mitjana de 7 hores i 32 minuts al dia a internet, mentre que la presència dels nois de la mateixa franja d'edat és de 7 hores i 7 minuts

El país amb un gruix de població més elevat desconnectada d’internet és l’Índia, on més de 683,7 milions de persones (el 47,6%) no té connexió a la xarxa. En segona posició es troba la Xina, amb una comunitat desconnectada de 336,4 milions d’habitants. Amb tot, en termes relatius, Corea del Nord és el país amb menys persones amb accés a internet, ja que oficialment està vetada, mentre que la República Centreafricana, Burundi i Sudan del Sud presenten percentatges superiors al 85%.

La raó més habitual per la qual la població fa ús d’internet és per cercar informació (60,9%), estar en contacte amb la família i les amistats (56,6%), per veure vídeos, sèries i pel·lícules (52,3%) i per estar al dia amb les notícies i esdeveniments (51,9%). Altres usos també populars són investigar com fer certes coses, trobar noves idees o inspiració, escoltar música i cercar productes i marques. En aquest sentit, les pàgines web i aplicacions de missatgeria són les més utilitzades per la ciutadania (94,7%), seguides de les xarxes socials (94,3%) i, a certa distància, pels motors de cerca i portals web (80,7%).

Més mòbils que ordinadors

Des del 2018, els mòbils han guanyat la partida als ordinadors com a principal dispositiu des del qual connectar-se a internet, i el 2023 el desequilibri ha continuat reforçant-se, amb un 57,6% de les connexions des de telèfons pel 42,4% de les computadores. Curiosament, tot i que la joventut accentua la preferència pels mòbils, en totes les franges d’edat en què l’estudi divideix la mostra, els homes tenen una preferència lleugerament més elevada pels ordinadors que les dones.

Una de les tecnologies que mostra senyals d’estacament són els assistents de veu, que al tercer quadrimestre de 2023 només utilitzaven el 29,8% de la població mundial. Dos anys enrere, al tercer quadrimestre de 2021, el percentatge era del 36,4%, i des d’aleshores ha anat caient. L’Estat espanyol es troba lleugerament per sobre de la mitjana mundial, amb un 30,5% d’ús, mentre que la Xina és el país amb un percentatge més elevat (38,3%).