Quines són les xarxes socials més utilitzades pels catalans?
El CEO analitza l’ús d’aplicacions i plataformes digitals en funció de la generació poblacional i el seu ús com a font d’informació política
Categories:
El 91% de la població de Catalunya fa servir WhatsApp, la xarxa social més utilitzada amb diferència dins del Principat. Així ho acredita la nova Enquesta sobre generacions i participació del Centre d’Estudis d’Opinió (CEO), un estudi que pren el relleu de l’Enquesta de participació i política impulsada per l’Agència Catalana de la Joventut el 2005, 2011 i 2017. L’informe se centra especialment en la percepció de la ciutadania sobre diverses qüestions polítiques, però també inclou alguns apartats dedicats a la seva relació amb la tecnologia.
Pel que respecta a les xarxes socials, l’aplicació de missatgeria de Meta és la reina absoluta entre totes les generacions, amb percentatges d’ús superiors al 90% dels baby-boomers (nascuts entre 1946 i 1964) endavant. Fins i tot les persones de la generació silenciosa, que avui tenen 78 anys o més, fan servir WhatsApp en un 44% dels casos. Totes dues franges d’edat, les més veteranes de l’estudi, calquen el top tres, tot i que amb percentatges d’ús diferents: YouTube és segona amb un ús del 31% entre els membres de la generació silenciosa i del 55% pels baby-boomers, mentre que Facebook es manté tercera (25% i 52%, respectivament).
A partir de la generació X (nascuts entre 1965 i 1980), les coses canvien lleugerament. Facebook manté força i fins i tot creix en percentatge d’ús, però cau a la quarta posició en favor de YouTube (67%) i d’Instagram (63%). Entre els milleners (nascuts entre 1981 i 1996) es manté la mateixa estructura, amb percentatges d’ús més elevats, però amb la Generació Z (nascuts entre 1997 i 2012) la popularitat de Facebook cau en picat, amb un ínfim 25% —la mateixa xifra de consum que les persones de més de 78 anys—. El camí invers el recorre TikTok, que passa del 6% de la generació silenciosa o l’11% dels baby-boomers a un notori 65% en la generació Z, pels quals ja és la quarta xarxa social més popular, només superada per WhatsApp (97%), YouTube (91%) i Instagram (88%).
Les xarxes, principal font d’informació política
Un dels aspectes més notoris de l’enquesta del CEO és la rellevància que han guanyat les xarxes socials a l’hora d’informar-se sobre afers polítics dins de la societat catalana, pràcticament en totes les generacions. I és que, empatades amb la televisió amb un 23% de la població, les plataformes digitals són la principal font d’informació política diària dels catalans, i la primera en solitari de la generació X (25%), els milleners (27%) i la generació Z (22%). En el cas dels baby-boomers, tot i ocupar la quarta posició, ho fa amb un respectable 20% de la franja d’edat, i és únicament en la generació silenciosa on assoleix uns resultats minoritaris, de només un 9%.