El Govern espanyol vol posar fre a la publicitat encoberta dels influenciadors

La modificació legislativa situa els creadors de continguts al mateix nivell que la televisió convencional i prohibeix l’anunci de tabac, alcohol i medicaments

Categories:

Redacció

La normativa prohibeix anunciar productes com el tabac i l’alcohol i preveu sancions de fins a 1,5 milions d’euros segons la gravetat i el tipus de contingut publicat
La normativa prohibeix anunciar productes com el tabac i l’alcohol i preveu sancions de fins a 1,5 milions d’euros segons la gravetat i el tipus de contingut publicat | Pexels

Els continguts creats per influenciadors a través de les principals xarxes socials ja fa uns anys que formen part del dia a dia d’internet. Fins ara, aquesta activitat no estava reglada i, com ja es va anunciar l’abril de 2023, el Govern espanyol ha modificat la Llei General de Comunicació Audiovisual per tal que inclogui també els creadors de continguts. L’objectiu d’aquesta modificació legislativa, que entrarà en vigor a partir del primer trimestre d’enguany, és regular el contingut publicitari i patrocinat per empreses, equiparant-se en certa manera al que afecta les televisions convencionals.

La llei vol evitar la creació de publicitat encoberta i especificar en cada cas quan es tracti d’un contingut publicitari d’anunciants. A més, no es podrà anunciar tabac, alcohol ni medicaments. Pel que fa a les sancions, aquells que no compleixin la norma, segons l’article 160, poden rebre una multa de fins a 1,5 milions d’euros com a màxim depenent de la gravetat del contingut que hagin realitzat.

El Govern espanyol també aprofita aquesta modificació per definir què considera com a influenciador. Segons apunten en l’article 94, són “usuaris d’especial rellevància que fan servir serveis d’intercanvi de vídeos a través d’una plataforma”. D’aquesta manera, volen englobar sota un mateix terme tiktokers, youtubers, instagramers i retransmissors. No obstant això, també s’afegeixen alguns detalls a la definició per fer-la més concreta i no tan generalista com que hi ha d’haver una activitat econòmica, s’ha de fer ús de les xarxes de comunicacions electròniques o el fet que el contingut vagi destinat a una part significativa del públic general.

Així i tot, un detall que redueix la possibilitat de sancionar és que la Llei General de Comunicació Audiovisual també posa un llistó econòmic per ser considerat influenciador. En concret, han de generar uns ingressos anuals de mig milió d’euros només amb l’activitat a les seves xarxes socials, inclosa la publicitat, però també han de tenir més de dos milions de seguidors i haver realitzat, com a mínim, 24 vídeos. Tenint en compte aquestes especificacions, la normativa afecta pocs creadors de continguts, ja que es calcula que a l’Estat espanyol tan sols un miler supera el milió de seguidors.