El BCE sotmetrà 109 entitats bancàries a proves d’estrès per ciberseguretat

A l’Estat espanyol les tres entitats escollides que s’examinaran durant la primera meitat del 2024 seran el Santander, CaixaBank i Cajamar

Redacció

L’entitat europea va anunciar aquesta mesura el mes de març de 2023 després del repunt d’atacs a causa del conflicte entre Rússia i Ucraïna
L’entitat europea va anunciar aquesta mesura el mes de març de 2023 després del repunt d’atacs a causa del conflicte entre Rússia i Ucraïna | Masood Aslami (Unsplash)

El Banc Central Europeu (BCE) ha anunciat que examinarà 109 entitats bancàries durant la primera meitat del 2024 per avaluar la capacitat de resposta per recuperar-se d’un ciberatac. Aquestes proves d’estrès en matèria de seguretat digital s’acompanyaran de l’activació de procediments d’emergència i plans de contingència, però se centrarà en el restabliment d’operacions més que en la capacitat per evitar atacs. A l’Estat espanyol, tal com ha apuntat El Economista, les entitats escollides han estat el Santander, CaixaBank i Cajamar.

L’entitat europea ha situat les amenaces cibernètiques com una de les grans preocupacions del sector de la banca, després del repunt coincidint amb l’esclat del conflicte entre Rússia i Ucraïna. De fet, de tots els bancs i caixes analitzats, una vintena es veuran sotmeses a un simulacre de ciberatac, mentre que la resta haurà de respondre un centenar de preguntes sobre la seva fortalesa tecnològica per valorar-ne l’estat.

La mesura del BCE va ser anunciada el març de 2023 per part del seu president, Andrea Enria, en veure’s com es multiplicaven els atacs. L’estudi, que publicarà els resultats el mes de juny i servirà per fer un examen anual sobre el risc i solvència de cada entitat, s’emmarca dins d’un programa de supervisió dels bancs de l’eurozona. L’any 2019, per exemple, es va estrenar el primer test d’estrès sobre liquiditat, mentre que, l’any 2022, la temàtica estudiada van ser el risc climàtic dels diferents models bancaris.