Protecció de Dades subratlla els límits de la biometria per fitxar a la feina

L’agència descriu aquest sistema d’identificació i autenticació com un tractament d’alt risc per la privacitat dels treballadors

Categories:

Redacció

Hi ha excepcions que podran continuar usant aquest mètode com les empreses que han de controlar l’accés a espais concrets o avaluar el rendiment laboral
Hi ha excepcions que podran continuar usant aquest mètode com les empreses que han de controlar l’accés a espais concrets o avaluar el rendiment laboral | Panumas Nikhomkhai (Pexels)

Registrar l’hora d’entrada i sortida dels treballadors és una obligació per part de les empreses des de l’any 2019, quan es va aprovar una llei que volia fer front a la precarietat laboral i a les hores extres no remunerades. Això va portar moltes companyies a fitxar els seus empleats mitjançant mètodes biomètrics, com l’empremta dactilar. Ara això no serà possible en la majoria dels casos després de la publicació d’un informe de l’Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD) que assenyala que “l’ús de tecnologies biomètriques d’identificació i autenticació en el control de presència suposa un tractament d’alt risc a la privacitat”.

El document posa el focus d’atenció en la recollida d’informació sense la cooperació i el permís de la persona i en l'ús de la intel·ligència artificial (IA) pel tractament de les dades. Expliquen que “no es poden prendre decisions automatitzades sense la intervenció humana” i que en tot moment s’ha de tenir en compte les prohibicions, limitacions i exigències que contempla tant la normativa europea com l’estatal. De fet, el passat mes de novembre el Comitè Europeu de Protecció de Dades (CEPD) ja obria la porta a la prohibició d’aquest sistema i contemplava multes a aquells que el mantinguin.

L’AEPD apunta també a algunes excepcions en el seu informe per a aquelles empreses que hagin de mantenir el sistema biomètric per fitxar els treballadors. Hauran de presentar una justificació sòlida que demostri “la necessitat d’un tractament addicional de dades” per garantir la seguretat física de la plantilla, el control d’accés a espais concrets o fer una avaluació del rendiment laboral. En els altres casos, s’anima a fer ús d’altres mètodes de registre d’entrada i sortida menys intrusius i que no posin en risc la privacitat dels treballadors.